Van twaalf tot achttien — Jrg. 30 (december 2020) nr. 10

Thema: voorbeeldig het jaar uit

06 Over de waarde van voorbeeldfiguren in een vrije samenleving
Joachim Duyndam
Joachim Duyndam vertelt waarom het werken met voorbeeldfiguren in de klas nuttig kan zijn om jongeren aan het denken te zetten over hun eigen vorming.

10 Het verlangen naar de zee
van de redactie
Een van de voorbeeldfiguren van rector Joke Hengefeld – van Koningsbruggen, is de met enige mystiek omgeven: Antoine de Saint-Exupéry.

14 ‘Het is de taak van docenten om de verbinding  met leerlingen te zoeken’
Jesús de la Torre y Rivas
Als het gaat om verbinden, dan is voor toetsexpert Jesús de la Torre y Rivas Nelson Mandela daarin zijn belangrijkste rolmodel.

16 Fledder-mie-baf!
Marc den Elzen
Hergé, Deesje, de Joodse barbier, Jan Ullrich… voor curriculum-ontwikkelaar Marc den Elzen kunnen we veel van hen leren.

En verder

18 Voorbeeldige opleiders
van de redactie

22 Briefwisselingen over onderwijs en andere zaken
van de redactie

30 Met sterke vaksecties verder bouwen aan een (nieuwe) school
Karin van Breugel

32 Samenwerkend onderwijzen, Corona en Co-teaching
Jael de Jong Weissman en Annelies Robben

40 Perspectieven op flexwerk in het vo
Anne Firet

48 ISK-klas: George
Frans Ottenhof en Karin Verdel

Ingezonden

36 Het flexrooster, een update Alex van Hoogdalen

Tip van de redactie 

22 Briefwisselingen over onderwijs en andere zaken
46 Gastrecensie Tussen sleur en zwier

Rubrieken

05 Editorial
09 Column Anne Bergsma: Soms gaat het mis
24 In het kort
26 Onderwijsonderzoek, voor u geselecteerd door Didactief
29 Raadpleeg de kennisrotonde
39 Column Frans Ottenhof: Toetswoede
42 Pelgrim in podcastland: Twee podcasts van Marcel van Herpen
44 Boeken
46 Gastrecensie Jan Ruigrok en Dominique Nieuwland: Tussen sleur en zwier, van Bregje Pel
50 Waarom? Daarom! Theo Magito en Margéke Hoogenkamp