Van twaalf tot achttien — Jrg. 29 (november 2019) nr. 9

06 Ruim baan voor leraren
Martine Braaksma, Bregje Beerman en Stijn Verbeek
Het advies van de Onderwijsraad in hoofdpunten : een nieuwe kijk op het beroep en een pleidooi voor een integrale herziening van zowel de opleidingsstructuur als de arbeidsstructuur in het onderwijs.

10 Een eerste indruk : kansen maar ook vraagtekens
Anke Herder
Hoe denken opleiders over een nieuwe opleidingsstructuur? Anke Herder, zelf onderzoeker en opleider, sprak met elf bevlogen lerarenopleiders van vier hogescholen en twee universiteiten.

12 Over de professionele identiteit van de leraar
Marco Snoek
Leraren ontlenen een belangrijk deel van hun (professionele) identiteit aan de opleiding die ze genoten hebben. Wat betekent dat voor het fundamenteel veranderen van een opleidingsstructuur?

16 ‘Wat ik wil en wat ik doe overlappen niet altijd’
Redactie m.m.v. Thijs Desain
Thijs Desain is bijna bevoegd. Leren uit het boek en leren door doen gaan nu hand in hand, de leraar in hem is langzaam aan het ontstaan.

En verder

18 ‘Het ging mij vooral om het docentschap’
Redactie m.m.v. Albert Bokslag

20 Moderne leraren gezocht in tijden van schaarste
Redactie m.m.v. Elly Loman

24 Wortels en Vleugels
Jannie Steegenga en Ella Kwakkestein

28 Ouders betrekken: het vraagt om een nieuwe aanpak
Mariƫtte Lusse

34 Het profiel van schoolleiders in beeld
Leezan van Wijk

36 Op Onderwijsreis
Maarten Willms, Dieuwertje Kuppens en Colette Vester

38 Wijze lessen
Redactie m.m.v. Gino Camp

44 Luisteren via je ogen
Carla Desain

46 Mantelzorg bespreekbaar maken in de klas
MantelzorgNL

Ingezonden

42 Zelf voedsel telen maakt leerlingen bewust
Ida Hendricks

Rubrieken

05 Editorial
09 Column Anne Bergsma : Trouvaille
30 In het kort
40 Kennisrotonde NRO : Een onderzoekende houding in de lerarenopleiding
43 Column Frans Ottenhof: Leraar met pensioen
48 De leesclub van het Cygnus: Perfectionistische leerlingen
50 Boeken
54 BILDUNG: Sjoerd Slagter