Van twaalf tot achttien — Jrg. 29 (januari 2019) nr. 1

Thema: Leraren maken lessen

06 ‘We moeten leven lang leren nu echt in het stelsel verankeren’
Jan Bransen
Henriëtte Maassen van den Brink neemt afscheid als voorzitter van de Onderwijsraad. Met Jan Bransen, filosoof en voor de gelegenheid onderwijsjournalist, maakt ze de balans op.

22 Prachtige lessen maken
Renske Valk
Jan-Wolter Smit is bijna fulltime bezig met het maken van materialen, en geeft ook nog enkele uren les. Een gesprek over Geschiedenisleraar.nl en LessonUp, en over zijn drijfveren.

24 ‘Zo kan ik het vak nog meer laten leven’
Dieter Vlaminck
Ergens is er die perfecte bron die aansluit bij de belevingswereld van jouw leerlingen en aansluit bij jouw les. Maar hoe vind je die bron zonder dat het (te) veel tijd kost?

En verder

26 Ik ben door een uitgever gevraagd…
Annemarie van Toorn en Arend Pottjegort

28 Tussen leren en examineren
René Leverink

36 Je leerlingen actief en gemotiveerd!
René Melisse

42 Investeer in het leren kennen van je leerling
Marije van der Sande

44 Passend onderwijs moet terug naar de tekentafel
Lisa Westerveld

Tip van de redactie

38 LOF: Duurzaam innoveren vraagt om heel de school
Renske Valk

39 Gastrecensie: Edith Owell, Maaike Luttikhuis en Paul Pfann

Rubrieken

05 Editorial
11 Column Anne Bergsma: Misverstanden
20 De strip van deze maand: Mark Mieras, Jan Bart Dieperink, Marijke van Dijk: Omgaan met het puberbrein in de klas
21 Gast column Jip Kruis: Nog een titel verzinnen
31 Column Frans Ottenhof: Het Condoom Trainingsapparaat
32 Berichten
40 Gastcolumn José Wapperom: Hoe gelukkig zijn ónze leerlingen?
41 Professionalisering
47 Onderwijsonderzoek, voor u geselecteerd door Didactief
48 Boeken
53 Youngworks – Jongerenwereld Binnenstebuiten
54 BILDUNG – Henriëtte Maassen van den Brink