Van twaalf tot achttien — Jrg. 28 (maart 2018) nr. 3

Thema: Over lezen

06 ‘Altijd een boek in de tas’
Renske Valk
Gerlien van Dalen, directeur van Stichting Lezen, blijft hameren op het belang van lezen. Een interview.

07 ‘Investeer inlees-zelfvertrouwen, en investeer in een goede match’
Renske Valk
Onderzoeker Roel van Steensel over wat helpt als het gaat om het bevorderen van lezen en leesplezier.

10 Geeft de werkelijkheid een gezicht
Linda Ackermans
Betekenisvol met leerlingen discussiëren over maatschappelijke en actuele onderwerpen draagt bij aan leesvaardigheid en leesplezier.

14 Maak van leerlingen onderzoekende lezers
Lucas van der Deijl, Feike Dietz, Els Stronks
In het project LitLab lezen leerlingen literatuur zo, dat ze de wereld om zich heen beter gaan begrijpen.

En verder

16 Creatief schrijven, een alternatieve weg naar het lezershart
Emy Koopman

20 Lees-projecten ontwerpen die vakken verbinden
Eva Gerrits

24 Lezen in het vmbo; nog veel laaghangend fruit
Caroline Wisse-Weldam

26 Lezen in het mbo
Erna van Koeven

36 Een aardig mondje Engels
René Leverink

38 Werken aan grote vraagstukken: van gezond-verstand-kennis naar krachtige kennis
Reinier Geurts

54 BILDUNG
Lisa Westerveld, Henk Sissing

Tip van de redactie

34 ‘Ieder kind wil leren, ieder kind heeft talent
Renske Valk

48 De boekenkring: Vergeten samenhang van Klaus Mollenhauer

Rubrieken

05 Editorial
09 Gastcolumn Bar Linders: “Mevrouw weet u dat ik nog NOOIT een boek heb gelezen? En ik ga het ook niet doen!’
13 Column Anne Bergsma: Een goede inspecteur?
19 Gastcolumn Annika van Duijvenboden: Beste Docent Nederlands
23 Gastcolumn Buddy Tegenbosch: Ontlezing
29 Servicepagina
30 Berichten
40 Column Frans Ottenhof: Voeten van tafel
42 Professionalisering
45 Onderwijsonderzoek, voor u geselecteerd door Didactief
47 Boeken
51 Jongerenwereld Binnenstebuiten
53 Column Piet Post: Weemoed