Van twaalf tot achttien — Jrg. 28 (maart 2015) nr. 3

05 Editorial

06 VO2020 tour, van massaproductie naar maatwerk
Renske Valk
Wat heeft het onderwijs nodig om zich naar de toekomst te richten? Paul Rosenmöller over ambities en dilemma’s.

08 Overladenheid, de erfzonde van het onderwijs
Henk Sissing, Robert-Jan Simons
Is onderwijs overladen? Komt er steeds weer iets bij, maar gaat er niets af? Henk Sissing en Robert-Jan Simons vinden van wel.

11 Jan Fasen

12 Samen op de schouders van reuzen
Jasper Rijpma
Op het Hyperion wordt sinds enige tijd het vak Grote denkers aangeboden. Jasper Rijpma vertelt erover.

15 Leren is een Keuze!
Frans Kusters, Alderik Visser
‘Leren’ is het gevolg van keuzes, maar dat lijken we vergeten te zijn, volgens Frans Kusters en Alderik Visser. Een nieuwe aflevering in de ‘Biesta-serie’.

18 Vliegende start
Hanneke Hallink

21 Gastcolumn
Pascal Cuijpers

22 Zelf de verandering zijn
André Koffeman

25 Column
Frank Weijers

26 Berichten

31 Verhuisbericht van het Onderwijsmuseum
Annemieke van Hees

32 Vraag het Paul: Instructie en dan practicum?

34 Vakportalen: één website met alles over uw vak
René Leverink

36 Leerlingen leren zelfstandig op het Connect College
Simone Barneveld

38 Gaming leert Soedanese kinderen rekenen
Hester Stubbé, Emily Jacometti

40 Aandacht voor seksuele diversiteit
Saskia Mulder, Monica Robijns en Dimph Rubbens

42 NU – lopende zaken

44 Reisgids Digitaal Leermateriaal
Gratis tool voor quizzen, polls en discussie

45 Frans Ottenhof

48 Onderwijspioniers Niels Wijnhoud en Erik Ex

50 Professionalisering

52 De LeesClub: Schermgaande jeugd

54 Boeken

56 MUST THINK Hannah Arendt

59 Post Scriptum: Piet Post