Van twaalf tot achttien — Jrg. 28 (februari 2018) nr. 2

Thema: 10-14 onderwijs

06 In Gorinchem begon het allemaal 10 jaar geleden: het Tiener College
Carla Desain
Pionier in 10-14 onderwijs, het Tiener College in Gorinchem, is bezig aan het zesde schooljaar. Een gesprek met de betrokken bestuursleden en ontwikkelaars.

08 Het Tiener College: de praktijk van 10-14 onderwijs
Pieter Snel
Ontwikkelaar van het eerste uur Pieter Snel geeft een uitgebreide inkijk in de praktijk van 10-14 onderwijs.

12 ‘We gaan hier nooit meer weg!”
Jael de Jong Weissman, Buddy van der Stad, Daniel Kolpa, Annelies Robben
Ook in Zwolle in men gestart met 10-14 onderwijs.

16 De LeerOnderneming, leren door doen
Renske Valk
De LeerOnderneming is bedoeld voor leerlingen van 10 tot en met 14 jaar en heeft een onderwijsaanbod dat in weinig meer lijkt op het traditionele po- en vo-onderwijs.

20 Een tienerschool in de startblokken
Pamela Bruers en Renske Valk

En verder 

24 Het puberbrein: impulsief maar ook gevoelig
Jiska Peper

30 ‘Goede opdrachten en leermomenten verbinden aan internationale samenwerking is niet zo moeilijk’
Carlijn Nout

32 Les in Hanoi
Jan Lepeltak

36 De Bildung Academie
Koen Wessels en Renske Valk

40 Hoe kan de Inspectie bijdragen aan schoolontwikkeling?
Marco Snoek en Daniëlla Nicolaes

42 Het onderwijscafé: dronken worden van gedeelde kennis
Léon Dingemans

Tip van de redactie

50 Gastrecensie Een radslag in het onderwijs
Jolanda Hogewind, Mohamed en Jaouhari, Nadine van Engen en Carl Foulon

54 BILDUNG – Erik Jan Bakker

Rubrieken

05 Editorial
11 Gastcolumn Lenie van Lieverloo
23 Gast column Pascal Cuijpers: De zelfredzaamheid van de beeldschermgeneratie
26 Berichten
29 Column Anne Bergsma: Lerarentekort
35 Column Frans Ottenhof: ‘Vindt de wolf dan ook de vriendin van hem is?’
38 Professionalisering
45 Gastcolumn Dick Middelhoek: Winter: code rood en curlingouders
47 Onderwijsonderzoek, voor u geselecteerd door Didactief
48 Boeken
52 Jongerenwereld Binnenstebuiten
53 Column Piet Post: Waarnemer