Van twaalf tot achttien — Jrg. 27 (maart 2017) nr. 3

06 Nergens van afblijven!
René Leverink
Oud-minister Jos van Kemenade blijft scherp pleitbezorger voor het moderniseren van onderwijs als de tijd daarom vraagt.

10 Mag het een onsje gepersonaliseerder?
Carla Desain
Meer dan 200 scholen, betrokken bij Leerling 2020, streven naar onderwijs dat flexibeler is, en meer ‘op maat’. Waarom? De vier hoofdredenen.

12 Leuker, nuttiger en individueler
Inge Rheeder
Vier leraren aan het woord, deelnemers van een leerlab, over hun manier van personaliseren. Onderwijs wordt leuker en nuttiger.

16 ‘Differentiëren is didactiek van een hogere orde’
Karina Meerman
Er is meer aandacht op de opleiding nodig voor differentiëren, didactiek van een hogere orde, aldus docent van het jaar Joke de Jong.

En verder

18 ‘Voor het vak Nederland maken de leerlingen de toets als zij daaraan toe zijn’
Edith van Gameren

20 Scholen vinden zelf rek en ruimte in de examenregeling
Carla Desain

24 ‘Weet waar je collega’s goed in zijn en deel wat je hebt geleerd’
Carolien Nout

30 Van ‘moetivatie’ naar motivatie
Lisette Hornstra, Desiree Weijers, Ineke van der Veen en Thea Peetsma

34 ‘Verbind wat er al gebeurt en wees creatief’
Woudt-Mittendorff

40 Experimenteren met personaliseren in de digitale proeftuin
Lotte Dondorp

42 ‘Normale en niet-normale kinderen? Hou toch op…’
Ivo Mijland’

Ingezonden

44 Smartphoneverbod op scholen is niet meer van deze tijd
Ankie Cuijpers

Tip van de redactie

46 Persoonlijk: Jos Reulen

52 Gastrecensie: Most likely to succeed, door Erik-Jan Bakker

Rubrieken

05 Editorial

09 Column Jan Fasen: Revolutie of evolutie?

15 Gastcolumn Remon Brink: Wie zet de volgende stap?

23 Gastcolumn Elly Loman: De sleutels voor goed onderwijs hebben we allang in handen: DOEN!

26 Berichten

33 Gastcolumn Gerardo Soto y Koelemeijer: ‘If you love something give it away’

37 Column Frans Ottenhof: Gedaanteverwisseling

38 Onderwijsonderzoek, voor u geselecteerd door Didactief

48 Internationalisering

50 Boeken

54 Voordeelpagina

55 Column Piet Post: Grensverleggend onderwijs

56 BILDUNG – de bijdrage van Jasmijn Hamakers-Kester

59 Jongerenwereld binnenstebuiten