Van twaalf tot achttien — Jrg. 27 (juni 2017) nr. 6

Thema: School en seksuele diversiteit

06 ‘Iedere leerling wil begrepen worden’
Renske Valk
Middelbare scholen moeten voor sociale veiligheid zorgen, ook op het gebied van seksuele diversiteit, zegt expert Marinus Schouten.

10 ‘Zo’n ervaring maakt dat ik pro-actiever wil zijn’
Marinus Schouten en Maartje Schneemann
Een zorgcoördinator aan het woord.

14 LHBT-voorlichting: wat werkt?
Hanneke Felten
Onderzoek pleit voor een aantal do’s en don’ts: drie belangrijke adviezen.

16 Een cactus in de tulpentuin
Peter Dankmeijer
We zijn er nog lang niet: over de stekeligheid van het thema seksuele diversiteit.

En verder

18 In Nijmegen staat seksuele diversiteit op de kaart
Renske Valk

22 Praten met leerlingen over hoe het écht gaat
Carla Desain

24 ‘Je moet gewoon out there zijn’
Renske Valk

28 ‘Blijf bij jezelf en maak het niet te gróot’
Renske Valk

32 ‘We passen de les niet aan voor één persoon’
Daphne Heijmering

44 Digitale geletterdheid: doorlopende leerlijn po-vo
René Leverink

46 ICT: Onderzoek en onderwijspraktijk verbinden
Peter van Essen

Ingezonden

48 Ook ik heb mijn vmbo-diploma!
Hans-Peter Lassche

Tip van de redactie

31 Gastcolumn Mounir Samuel: Tina

34 Open brief Aunedy Espacia Garcia, a.k.a. Kiki Boops: Dag leraar
Renske Valk

Rubrieken

05 Editorial

13 Column Jan Fasen: BOLD

20 Berichten

27 Gastcolumn Gerrit Jan WIleinga: Verveel en beperk je leerlingen niet met verouderde ideeën over gender en seksualiteit

36 Nogmaals voor u op een rij

41 Column Frans Ottenhof: Mijn pedagogische taak

42 Onderwijsonderzoek, voor u geselecteerd door Didactief

50 Internationalisering

52 Boeken

54 Voordeelpagina

55 Column Piet Post: Flappendrager

56 BILDUNG – de bijdrage van Peter de Vries

59 Jongerenwereld binnenstebuiten