Van twaalf tot achttien — Jrg. 27 (februari 2017) nr. 2

06 Leiderschap volgens HBS-directeur Bint (1934)
Jacques Dane
Terug in de tijd met deze fictieve schoolautoriteit die weinig ophad met de ontluikende aandacht voor de kinderziel.

08 ‘We willen mensen verbinden’
Cindy Curré
De groep ‘Schoolleiders voor de toekomst’ streeft naar een nieuw ‘ecosysteem’ voor educatie; een mindshift

12 Gedeeld leiderschap tot stand brengen
Inge Rheeder
Ronald Schaefer van het Corlaer College ziet hoe een veranderkrachttraject snel en duurzaam verandering in een school teweegbrengt

14 Onderwijs aan de keukentafel
Astrid Buijs
Luisteren naar leerlingen, bijvoorbeeld naar je eigen zoon van 16, aan de keukentafel.

En verder:

18 Het oude loslaten is leren voor iedereen
Renske Valk

21 ‘Wij maken samen ons eigen rooster wel’
Carla Desain

24 Zeven beloften aan de leerlingen
Pieter Copier

32 ‘Mensen doen geen domme dingen, hoor’
Renske Valk

38 ‘Kennis delen? Dat doen we zelf!’
Carla Desain

40 Hoe een school een gretige leergemeenschap werd
Merlijn Verstraeten

42 Wederzijds respect en gelijkwaardigheid
Peter de Vries

44 Wij zijn leraar
Joris Koot en Anne de Groot

48 Persoonlijk
Hans Krabbendam en Erik Beerling

Tip van de redactie:

46 Internationalisering in 2017: Education for democracy

58 Gastcolumn: een pleidooi voor de vakvereniging

Rubrieken

11 Column Jan Fasen: De schoolleider en lerende ecosystemen

17 Gastcolumn Carla Koper van ’t Hof: ‘Mam, ik plan gewoon een extra uurtje Frans in’

26 Berichten

31 Gastcolumn Wiep van der Pal: Van politie naar onderwijs

35 Column Frans Ottenhof: Orde houden

36 Onderwijsonderzoek, voor u geselecteerd door Didactief

50 Boeken

52 De Leesclub: Didactisch coachen, Lia Voerman en Frans Faber

54 Voordeelpagina

55 Column Piet Post: Receptie

56 BILDUNG – de bijdrage van Dolf Janson

59 Jongerenwereld binnenstebuiten