Van twaalf tot achttien — Jrg. 27 (december 2017) nr. 10

Thema: Geluk

  06 We willen allemaal gelukkig zijn
Renske Valk
Kunnen we leren om gelukkig te zijn? En, als we geluk zo belangrijk vinden, leren op school dan genoeg om gelukkig te zijn en te blijven?

12 Hoe gaat het met de Nederlandse jeugd?
Jacqueline Boerefijn
Wat zeggen verschillende bronnen over het welbevinden van onze Nederlandse jongeren?

14 Geluk onder docenten
Martijn Burger en Ruut Veenhoven
Docenten blijken toch vaker iets gelukkiger dan professionals in andere sectoren. Enkele cijfers op een rij.

16 Werken aan geluk op het Rietveld Lyceum en het Calvijn College
René Leverink
Een portret van twee scholen die hun leerlingen meer bijbrengen over geluk en wat dat allemaal kan inhouden.

En verder

20 Eenzaamheid in het licht van welbevinden
Maaike Verhagen en Jacqueline Vink

28 #happy #school
Lilian Tas-Conquet

34 Stop met onzin en doe wat de bedoeling is
Renske Valk

36 De Geluksweek van het Amsterdams Beroepscollege Noorderlicht
Margot Focke en Else van der Heuvel

38 Welbevinden op school: een belangrijke factor van een professionele schoolcultuur
Henk Galenkamp

40 ‘Met je collega’s op een kussentje’
Renske Valk

44 Samen onderzoeken in het Soft skills lab
Maarten Jiskoot en Claudy Oomen

46 Mijn ode aan het vmbo
Arno van Uden

48 Toptraject: koninklijke route van vmbo naar hbo 
René Leverink

Tip van de redactie

26 Alledaagse magie
Rinka van Zundert

33 Gastcolumn: Als de juf een ‘uitmuntend’ geeft voor mijn gepassioneerde spreekbeurt!
Arno van Uden

Rubrieken

05 Editorial

11 Gastcolumn: Moment van geluk

19 Gastcolumn Sandra Pham: Geluksmomenten in een pot

25 Gastcolumn van Onderwijsdruk naar Onderwijsgeluk

30 Berichten

42 Professionaliering

51 Column Frans Ottenhof: Ilja

52 Onderwijsonderzoek, voor u geselecteerd door Didactief

54 Internationalisering

56 Boeken

58 De Leesclub: Prestatiepijn

60 BILDUNG – Cobine Ramaekers

62 Column Piet Post: Dennis

63 Jongerenwereld binnenstebuiten