06 Modern leerplanbeleid vraagt om samenwerking en een onderzoekende houding
Renske Valk
Een gesprek met SLO- directeuren Jindra Divis en Sanne Tromp over de uitdagingen van een leerplanorganisatie anno 2017.
10 Het begint bij heldere leerdoelen
Jörgen van de Remoortere
Heldere doelen en inzichtelijke succescriteria liggen aan de basis van formatief lesgeven.
14 Van focus op toetsing naar focus op lesgeven
Koen Verheggen
Zoeken naar manieren om anders te toetsen leidt vanzelf tot anders lesgeven.
18 Formatief aan de slag in een summatieve omgeving
Christian Dekens
Het lastige van veranderen is vaak dat je omgeving nog niet mee verandert. Maar ergens moet je beginnen.
En verder
20 ‘Alles in één keer veranderen kan niet’
Saskia Tuenter en Henriëtte Timmer
22 Peerfeedback, reflectie en eigenaarschap
Rob van Bakel
28 Formatief evalueren: geen punt!
Edith van Gameren
32 De vijf interactiestappen voor leren
Wim Bos
34 De kracht van verbeelding
Carolien Nout
38 De mbo-havo-uitwisseling: Best of both worlds?
Rasila Hoek
40 Hoe verbind je een technasium en een cultuurprofielschool?
Trudi van den Berg
Ingezonden
44 Differentiëren in het praktijkonderwijs
Annemieke Vennix en Janet Doppenberg
Tip van de redactie
31 Gastcolumn Anne Bergsma: Verwarring
52 De Leesclub: Toetsrevolutie van Dominique Sluijsmans en René Kneyber (red)
Rubrieken
05 Editorial
09 Column Jan Fasen: En toen gingen ze los!
16 Gastcolumn Arjan Moree: Hoe ziet écht leren er eigenlijk uit?
24 Berichten
27 Gastcolumn Robbert-Jan: Poortvliet: De gordiaanse knoop losmaken in de geschiedenisles
36 Gastcolumn Natasja Pompen: ‘Best lastig, leraar zijn!’
37 Column Frans Ottenhof: Sarcopenie
42 Onderwijsonderzoek, voor u geselecteerd door Didactief
47 Gastcolumn Karin den Heijer: Brief aan de Staatssecretaris
50 Boeken
54 Speciaal voor u
55 Column Piet Post: Sectieberaad
56 BILDUNG – de bijdrage van Christien de Graaf
59 Jongerenwereld binnenstebuiten