Van twaalf tot achttien — Jrg. 27 (april 2017) nr. 4

06 Modern leerplanbeleid vraagt om samenwerking en een onderzoekende houding
Renske Valk
Een gesprek met SLO- directeuren Jindra Divis en Sanne Tromp over de uitdagingen van een leerplanorganisatie anno 2017.

10 Het begint bij heldere leerdoelen
Jörgen van de Remoortere
Heldere doelen en inzichtelijke succescriteria liggen aan de basis van formatief lesgeven.

14 Van focus op toetsing naar focus op lesgeven
Koen Verheggen
Zoeken naar manieren om anders te toetsen leidt vanzelf tot anders lesgeven.

18 Formatief aan de slag in een summatieve omgeving
Christian Dekens
Het lastige van veranderen is vaak dat je omgeving nog niet mee verandert. Maar ergens moet je beginnen.

En verder

20 ‘Alles in één keer veranderen kan niet’
Saskia Tuenter en Henriëtte Timmer

22 Peerfeedback, reflectie en eigenaarschap
Rob van Bakel

28 Formatief evalueren: geen punt!
Edith van Gameren

32 De vijf interactiestappen voor leren
Wim Bos

34 De kracht van verbeelding
Carolien Nout

38 De mbo-havo-uitwisseling: Best of both worlds?
Rasila Hoek

40 Hoe verbind je een technasium en een cultuurprofielschool?
Trudi van den Berg

Ingezonden

44 Differentiëren in het praktijkonderwijs
Annemieke Vennix en Janet Doppenberg

Tip van de redactie

31 Gastcolumn Anne Bergsma: Verwarring

52 De Leesclub: Toetsrevolutie van Dominique Sluijsmans en René Kneyber (red)

Rubrieken

05 Editorial

09 Column Jan Fasen: En toen gingen ze los!

16 Gastcolumn Arjan Moree: Hoe ziet écht leren er eigenlijk uit?

24 Berichten

27 Gastcolumn Robbert-Jan: Poortvliet: De gordiaanse knoop losmaken in de geschiedenisles

36 Gastcolumn Natasja Pompen: ‘Best lastig, leraar zijn!’

37 Column Frans Ottenhof: Sarcopenie

42 Onderwijsonderzoek, voor u geselecteerd door Didactief

47 Gastcolumn Karin den Heijer: Brief aan de Staatssecretaris

50 Boeken

54 Speciaal voor u

55 Column Piet Post: Sectieberaad

56 BILDUNG – de bijdrage van Christien de Graaf

59 Jongerenwereld binnenstebuiten