Van twaalf tot achttien — Jrg. 26 (september 2016) nr. 7

06 Technologie onvermijdelijk en nuttig bij gedoseerd gebruik
Pam van der veen
Scholen kiezen voor inzet van technologie zonder goed te weten wat wel en wat niet werkt. Een gesprek met twee experts.

11 Welkom in de wereld van gamification
Sem van Geffen
Hoe lukt het games toch zo goed om jongeren voor honderden uren aan zich te binden?

14 GoFuture: ondernemerschap in een game
Frank Leoné
Leerlingen hebben vrijheid in verbondenheid nodig om echt te groeien. Een game kan daarbij nuttig zijn.

16 Virtual reality en augmented reality; een reële onderwijsoptie?
Carla Desain
Op bezoek bij het Media College in Amsterdam waar druk wordt geëxperimenteerd.

En verder:

22 ‘Leren beginnen met het eindresultaat in je hoofd’
Renske Valk

24 Een digitale dans tussen theorie en praktijk
Amber Walraven en Monique Scheppers

26 De noodzakelijke volgende fase van Maker Education
Wietse van Bruggen

30 App OnzeLes brengt leerling en docent dichter bij elkaar
Margerite Irrgang

32 Stichting Techniekpromotie: nieuwe digitale leermaterialen voor wetenschap- en techniekeducatie
Sanne Respen

36 Lichte opmars in gebruik van methoden
René Leverink

38 ‘Belangrijk, maar niet eenvoudig’
Anja Vink

40 ‘Elk kind heeft recht op respect’
Arie de Bruin

48 De persoonlijke canon van… Claire Ohlenschlager

42 Ingezonden: Feedback die de leerprestaties van leerlingen verhoogt
Jeanine Mulder

46 Internationalisering, hoe denken jongeren er zelf over?
Rutger van den Berg en Yvonne van Sark

Rubrieken:

5 Editorial

10 Column: Ik wil geen onderwijs 3.0. Ik wil onderwijs 0.0
Jan Fasen

18 Berichten

28 Gastcolumn: Excuusdigibeten en toekomstgericht onderwijs
Karin Winters

29 Column: Vitten
Frans Ottenhof

34 Onderwijsonderzoek, voor u geselecteerd door Didactief

45 Professionalisering

50 Boeken

52 De Boekenkring – Ik ben ook een mens

54 Voordeelpagina – Speciaal voor u

55 Column: Sloop
Piet Post

56 BILDUNG: de bijdrage van Edouard de Graaf

59 Jongerenwereld binnenstebuiten