Van twaalf tot achttien — Jrg. 26 (november 2016) nr. 9

06 Een pril genoten vrijheid
Marguerite Irrgang
De 1040-urennorm is van tafel. Hoe geven scholen invulling aan deze nieuwe vrijheid?

12 ‘Teach less, learn more’
Renske Valk
Een gesprek met Paul van Meenen over de urennorm, de belasting van de leraar en over zesjarig voortgezet onderwijs voor iedereen.

14 Meer tijd, betere leerprestaties?
Jaap Scheerens
Meer onderwijstijd is geen waarborg voor betere leerprestaties.

22 ‘I have a dream’
Gerardo Soto y Koelemeijer
Fulltime professionele leraar zijn, het is bijna niet te doen, volgens deze leraar wiskunde.

24 Leraren bloggen over ‘Tijd’
Alderik Visser, Michelle van Dijk, Iris Driessen, Fifi Schwarz, Annemiek Staarman

30 De verkwiste tijd
Ben van der Hilst

34 Leren van elkaar op de werkvloer
Carolien Nout

38 Lesson Study: creëren van gezamenlijk zelfvertrouwen
Erik Meester en Alex Koks

40 Ingezoden: ‘Goed onderwijs, een goed mens zijn en goed leven’
Vereniging Omo

44 Ik ben leraar: Maud Philippen

48 De persoonlijke canon van… Johannes Visser

Rubrieken

05 Editorial

11 Column Jan Fasen: Wie dicteert onze tijd?

16 Berichten

21 Gastcolumn Paul Rosenmöller: Tijd voor ontwikkeling

28 Gastcolumn Sven Annen: Gebruik die ruimte!

32 Gastcolumn Dick van der Wateren: Tijd en autonomie

33 Column Frans Ottenhof: De gretigheid van eersteklassers

36 Onderwijsonderzoek, voor u geselecteerd door Didactief

46 Professionalisering

50 Boeken

52 Leesclub: Het einde van het midden, Farid Tabarki

54 Voordeelpagina

55 Column Piet Post: Potje vlinders

56 BILDUNG – de bijdrage van Henrique Dekkers

59 Jongerenwereld binnenstebuiten