Van twaalf tot achttien — Jrg. 26 (juni 2016) nr. 6

05 Editorial

06 De klas als leergemeenschap
Saskia van Dongen
Leren van elkaar en met elkaar, feedback geven en jezelf verbeteren… het kan. Peer learning vindt vaste grond in Nederland

09 Column Jan Fasen: Verhalenvertellers

10 Het ruilproject
Jolien Ligtenberg – ter Stal
Een Canadese studiereis gaf de inspiratie: leerlingen ruilen van school om elkaars leeromgevingen te leren kennen.

12 Opruimen in het curriculumhuis
Luc Sluijsmans
De bezem halen door het curriculum is geen eenvoudige klus. Vergeet vooral niet om de leerlingen erbij te betrekken.

14 Leraar: laat je leerling leren!
Michel van Ast en Patricia Slobbe
Peer instruction zet de leerling zo nu en dan in de rol van de leraar. En er is technologie om deze aanpak te ondersteunen.

17 Berichten

21 Column Frans Ottenhof: Ik mag niet meedoen!

22 Leerlingen bepalen zelf hun toetsmoment
Gerrit-Jan Meulenbeld

24 Scholen en leerlingen delen hun leerproces
Bob Hofman

26 Leerlingen kansen bieden is vooral: je leerlingen kennen
Jelle Jolles

28 Twee leerlingcolumns van Vincent Vegt en Anne Dubbink

30 Innoveren vraagt (ook) om goede schoolleiders
Piet Post

33 Gastcolumn Arend Runia: In de ogen van een ander

34 Van startbekwaam naar bekwaam
Marco Snoek en Hanneke Hallink

37 Docentencoschap: een nieuwe mogelijkheid voor het onderwijs
Hanneke Hallink

39 Column Frank Weijers: Monopolie op de waarheid

40 Onderwijsonderzoek, voor u geselecteerd door Didactief

42 Vormgeven van loopbaanoriëntatie en -begeleiding in het vmbo
Femke van den Berg

44 Kies de kern
Tiddo Ekens

46 Prestatie, prestatie, prestatie?
Bill Banning

48 Professionalisering

50 ‘Van uw dochter kan ik er wel dertig in de klas hebben”
Anton Horeweg

53 Column Piet Post: Beverwijk

54 De persoonlijke canon van…
Frans Droog

46 Boeken

58 De leesclub: Handboek leren leren voor het voortgezet onderwijs

60 BILDUNG – de bijdrage van Paul Kirschner

63 Jongerenwereld binnenstebuiten