Van twaalf tot achttien — Jrg. 26 (januari 2016) nr. 1

04 Editorial

06 Lezen is écht goed voor onze leerlingen
Helle Kroon en Mariken Pronk – van Eunen
Divers onderzoek bevestigt lezen is leuk én relevant

08 Breng de leerling het juiste boek
Wilma van Raamsdonk
Maak van een brugklasleerling een lezer voor het leven

11 Column Jan Fasen: …Ja! zeiden de beide inspecteurs

12 ‘Ik ren harder en probeerde persoon af te schudden’
Gerdineke van Silfhout
Het integreren van schrijf- en leesonderwijs geeft nieuwe impuls

15 Berichten

20 Op deze school wordt gelezen!
Lies Alons en Peter van Duijvenboden
Over een succesvolle aanpak op het Vakcollege Amersfoort

22 Van ‘leren lezen’ naar ‘lezen om te leren
‘Niki Moeken, Folkert Kuiken en Camille Welie

24 Gastcolumn
Anja Vink breekt een lans voor voorlezen

25 Column Frans Ottenhof: Hoe trek je de aandacht?

26 Innova wil maximale keuzevrijheid voor leerlingen
Piet Post

29 Gastcolumn Gert Bos: Trage makers

30 Het woorden-lerende brein
Hanni Bijl – van Gelder en Regine Bots

34 Onderwijsnieuws, voor u geselecteerd door door Didactief

36 Uitdagend differentiëren in de les
René Leverink

40 Gedreven door de herinnering aan slapeloze nachten
Hanneke Hallink en Marco Snoek

42 Zelfeffectiviteit ontwikkelen loont
Geert Duijs

45 Column Frank Weijers:’No card or band = no meal’

46 Professionalisering

48 De persoonlijke canon van… Mattijs Leefers
Renée Conradi

50 Boeken

52 Op de leestafel: Onderwijs. Weer weten waarom
De leesclub

55 Column Piet Post: Onthulling

56 Bildung
Prof. Jelle Jolles over twee prachtige uitspraken

58 EU Back to school
Johan Dekker

59 Jongerenwereld binnenstebuiten