Van twaalf tot achttien — Jrg. 26 (april 2016) nr. 4

05 Editorial

06 Tussen onzinnig redeneren en existentiële betekenissen
Cok Bakker
Scholen met een denominatie communiceren bepaalde waarden. Maar hoe logisch zijn die redenaties?

10 Islam op scholen
Maurits S. Berger
Conflicten met een religieuze achtergrond maken leraren vaak machteloss. Een korte beschouwing van een expert.

13 Column: Hoe organiseer je toevallige ontmoetingen?
Jan Fasen

14 In gesprek blijven en de weg wijzen
Simone Barneveld
Journaliste Margalith Kleiwegt schreef in opdracht van OCW een rapportage over ‘sociale scheidslijnen’ binnen scholen. Simone Barneveld licht er voor u een aantal belangrijke zaken uit.

16 Het LUME-project kweekt onderling begrip
Peter van Eijk
Leerlingen van het Ludger College helpen de nieuwkomers van het ISK Metzo College. Een prachtig voorbeeld van elkaar ontmoeten.

18 Berichten

24 Hard werken, samenwerken en oogsten
Carla Desain

26 ‘Hier mag je zijn wie je bent.’
Piet Post

29 Column: Speurtocht
Frans Ottenhof

30 De toegevoegde waarde van online intervisie
Harm Biemans en Marjolein Wallenaar

33 Aprilcolumn: Labelen
Nouchka Moll

34 Leerlingen actiever in de kunstvakken
Carolien Nout

36 Het centraal examen vaststellen, iets voor u?
Renske Valk en Sander van Veldhuizen

38 Onderwijsnieuws, voor u geselecteerd door Didactief

40 De Brede BrugklasBonus
Gijsbert Werner en Laura de Adelhart Toorop

42 Gepersonaliseerd leren en adaptieve leerprogramma’s: nog veel te doen!
Hendrianna Wilkens

45 Column: Vanuit het midden bouw je geen brug
Frank Weijers

46 Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen
Anton Horeweg

48 Inzicht in risicofactoren loont
Aniek de Lange en Cathy van Tuijl

50 Professionalisering

52 De persoonlijke canon van… Jacco Calis
Carla Desain

54 Boeken

56 Op de leestafel
Uitdagend onderwijs aan begaafde leerlingen. Verrijkingstrajecten met effect

59 Column: Doodziek
Piet Post

60 Bildung
De bijdrage van Rosa Rodrigues

59 Jongerenwereld binnenstebuiten