05 Editorial
06 Tussen onzinnig redeneren en existentiële betekenissen
Cok Bakker
Scholen met een denominatie communiceren bepaalde waarden. Maar hoe logisch zijn die redenaties?
10 Islam op scholen
Maurits S. Berger
Conflicten met een religieuze achtergrond maken leraren vaak machteloss. Een korte beschouwing van een expert.
13 Column: Hoe organiseer je toevallige ontmoetingen?
Jan Fasen
14 In gesprek blijven en de weg wijzen
Simone Barneveld
Journaliste Margalith Kleiwegt schreef in opdracht van OCW een rapportage over ‘sociale scheidslijnen’ binnen scholen. Simone Barneveld licht er voor u een aantal belangrijke zaken uit.
16 Het LUME-project kweekt onderling begrip
Peter van Eijk
Leerlingen van het Ludger College helpen de nieuwkomers van het ISK Metzo College. Een prachtig voorbeeld van elkaar ontmoeten.
18 Berichten
24 Hard werken, samenwerken en oogsten
Carla Desain
26 ‘Hier mag je zijn wie je bent.’
Piet Post
29 Column: Speurtocht
Frans Ottenhof
30 De toegevoegde waarde van online intervisie
Harm Biemans en Marjolein Wallenaar
33 Aprilcolumn: Labelen
Nouchka Moll
34 Leerlingen actiever in de kunstvakken
Carolien Nout
36 Het centraal examen vaststellen, iets voor u?
Renske Valk en Sander van Veldhuizen
38 Onderwijsnieuws, voor u geselecteerd door Didactief
40 De Brede BrugklasBonus
Gijsbert Werner en Laura de Adelhart Toorop
42 Gepersonaliseerd leren en adaptieve leerprogramma’s: nog veel te doen!
Hendrianna Wilkens
45 Column: Vanuit het midden bouw je geen brug
Frank Weijers
46 Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen
Anton Horeweg
48 Inzicht in risicofactoren loont
Aniek de Lange en Cathy van Tuijl
50 Professionalisering
52 De persoonlijke canon van… Jacco Calis
Carla Desain
54 Boeken
56 Op de leestafel
Uitdagend onderwijs aan begaafde leerlingen. Verrijkingstrajecten met effect
59 Column: Doodziek
Piet Post
60 Bildung
De bijdrage van Rosa Rodrigues
59 Jongerenwereld binnenstebuiten