Van twaalf tot achttien — Jrg. 25 (november 2015) nr. 9

05 Editorial

09 Een nieuw curriculum alleen is onvoldoende [Column]
Jan Fasen

10 Wat is dat, creatief vermogen?
Hester Stubbé en Andrea Jetten
TNO onderzoekt het construct creatief vermogen ten behoeve van het onderwijs.

14 Berichten
19 Reisgids Digitaal Leermateriaal

20 Gaan we koers verleggen?
Gerdineke van Silfhout
Volgens een kritische leerplanontwikkelaar komen er uitdagende tijden aan.

23 Illegaal kopiëren [Column]
Frans Ottenhof

24 ‘Wij hebben een onbevooroordeelde en frisse blik’
Sarah van Ierlandt en Lizan Nijkrake
De Nationale DenkTank analyseert het vraagstuk Onderwijs.

26 Wandelen met leerlingen
Piet Post

29 Vliegtuigshit [Column]
Joris Arts

30 Meer ruimte voor nieuwe scholen?
Mark Imandt, Paul Bisschop en Ton Klein

33 Mooie taal [Column]
Frank Weijers

36 Leerlingen enthousiasmeren met maatwerk
Caroline Nout

38 Het onzichtbare zichtbaar maken
Sander Galjaard

40 ‘Niet de status quo, maar de groei is van belang’
Renée Conradi

42 NU – lopende zaken
44 Onderzoeksnieuws, voor u geselecteerd

46 Wat stuitert daar door je klas?
Anton Horeweg

48 LOB maakt van de school een netwerkpartner
Dorien Stals

50 Professionalisering

52 De persoonlijke canon van … Dick van der Wateren
Renée Conradi

54 Boeken

56 Op de leestafel: Het recht van het kind op respect
De LeesClub

58 Must Think – Ilja Klink over John Steinbeck

61 Verbinding [Column]
Piet Post

63 Jongerenwereld binnenstebuiten