Van twaalf tot achttien — Jrg. 2014 (maart 2014) Nr. 3


6  De leraar als morele professional

Wouter Sanderse
Waarom spreken we nooit over de beroepsethiek van leraren, al dan niet in de vorm van een ethische code?

  8  Waar is de magie van het maken gebleven?
Arjan van der Meij
Het pleidooi van natuurkunde en sciencedocent Arjan van der Meij van Christelijk College de Populier in Den Haag voor de herintroductie van het ‘maken’ in het onderwijs

12  Hoe futureproof is uw school?
Carla Desain
In aanloop naar het Nationaal Mediawijsheid Congres stelt futurist en trendwatcher Marcel Bullinga, moderator op het congres, zichzelf en u een aantal vragen.

22  Onderzoeken kun je leren
René Leverink
Veel scholen worstelen met de vraag: hoe stimuleren we een onderzoekende houding bij onze leerlingen? Een zes-stappen-plan, weergeven op posters met digitale content, helpt leerlingen en docenten op weg.

25  Ouders en School samen
Hans Christiaanse (red.)
OCW-programma stimuleert ouderbetrokkenheid en kennisuitwisseling.

28  Het Ei van Columbus
Jacques Poell
Persoonlijk onderwijs. Maatwerk. Uitgaan van de passie van de leerling. Kan dat? Volgens de Amerikaanse onderwijsfilosofie Big Picture Learning wel. Ook in Nederland, en dus ook in Doetinchem, Maassluis of Middelharnis.

30  Van functioneringsgevecht naar gespreksdans
Tom Boves, Jack Cortenraad
Evolutiegesprekken als motiverend alternatief voor functioneringsgesprekken.

38  Blindganger: Maak van het vmbo echt voorbereidend mbo
Ben van der Hilst
Dat maakt het des te schrijnender om te moeten constateren dat het onderwijssysteem voor vmbo leerlingen fundamenteel niet deugt. Voor 50 % van al onze leerlingen, die gebaat is met een logische, inefficiënte leerroute naar uiteindelijk een beroepskwalificatie, hebben we een volstrekt onlogisch, inconsequent, inefficiënt en kwetsbaar stelsel gemaakt.

40  Combimaster motor voor lerende cultuur
Eric Went
Manager en docent samen aan de slag met onderwijsinnovatie.

42  Gebrek aan tijd bestaat niet?
Marleen Holtkamp
Docenten moeten veel doen in weinig tijd? Té weinig tijd? Zo voelt het vaak wel. Maar of dat ook echt zo is, dat is maar de vraag. Is het niet een kwestie van keuzes maken?

46  Addisco Onderwijs: Latijn leren in Latijn
INGEZONDEN
Cerianne van IJzendoorn
Latijn spreken, het kan. Casper Porton geeft onder de naam Addisco Onderwijs les in klassieke talen. Tijdens zijn lessen spreekt hij Latijn om zijn leerlingen de taal te leren. Volgens hem kan iedereen de oude taal leren lezen en moet het Latijn af van haar elitaire status en ontoegankelijke lesmethodes. Docenten zijn daarbij de sleutel.

48  Waarom De School (BNN) belangrijk is
INGEZONDEN
Dick van der Wateren
De docuserie ‘De School’ van BNN ziet er weer bijna op. Vanaf 7 januari konden we zes uitzendingen lang het wel en wee volgen van vijftien leerlingen en acht docenten van 4-havo van de CSG Jan Arentz in Alkmaar. De opnamen zijn gemaakt in het voorjaar van 2013. Iedereen die wil weten hoe het op een school in Nederland toegaat moet deze serie beslist nog eens terugkijken. Zijn de makers van ‘De School’ in hun opzet geslaagd en geeft de serie ook een realistisch beeld van het Nederlandse onderwijs.

EN VERDER

  5  Gemiste kans
EDITORIAL
Renske Valk

11  Begint eer ge bezint
COLUMN
Jan Fasen

15  Kwijt
COLUMN
Peter de Quay

16  Berichten

21  Differentiëren
VRAAG HET PAUL
Paul Kirschner

24  Stop met het downloaden van anti-pest-apps
COLUMN
Bamber Delver

33  20% time a la Google
COLUMN
Jelmer Evers

34  Lopende zaken
NU
http://www.studieperspectief.nl Jeugdwerkeloosheid verkleinen door oplossen mismatch
– Oproep: scholen gezocht voor onderzoek 21e eeuwse vaardigheden
– De dagboeken van Atty Hillesum

45  Boze Meisjes
COLUMN
Frans Ottenhof

51  Kleurtjes
COLUMN
Marcel Groenewegen

52  Professionalisering
SCHOLING
– Conferentie taal en rekenen 2014
– Teach like a Champion
– Socrates
– Conferentie Kernvakken op orde
– ‘Professioneel Kapitaal: effectief samen ontwikkelen als onderwijsteam’
– Proefcolleges Professioneel Meesterschap
– Topdag: Slimme luie jongens op school
– Conferentie Taal en Rekenen in het VO: Van beleid naar schoolbrede praktijk
– Studiedag: Huiswerk maken, of niet…

54  Boeken
– De 7 uitdagingen: Een praktisch handboek
– Tweedehands willen
– Focus
– Europeanen in crisis
– Nelson Mandela
– Waarom ik soms op en neer spring
– In het oog van de orkaan
– Kairos

52  ‘El Sistema is verbazingwekkend en inspirerend en heel erg bijzonder’
MUST SEE
Cerianna van IJzendoorn

63  Post Scriptum; Yakub K.
COLUMN
Piet Post