Van twaalf tot achttien — Jrg. 2014 (januari 2014) Nr. 1

Special: WAT HET ONDERWIJS BEZIELT (pag. 24-39)

6 Van toetsen moet je wijzer worden
Renske Valk

Prof. Dr. Robert-Jan Simons wil andere toetsen die het leren ondersteunen in plaats van het te beoordelen.

10 LOB is geen schoolvak
Renske Valk
LOB helpt leerlingen een weloverwogen keuze te maken voor een vervolgstudie of loopbaan. Frans Meijers schets op welke manier we dat kansrijk kunnen aanpakken.

12 Iedereen kan Chinees leren
RenŽ Leverink
Onlangs maakte staatsecretaris Dekker bekend dat Chinese Taal en Cultuur als examenvak in het vwo mag worden aangeboden. Over de succesvolle driejarige pilot op tien scholen.

14 Domme mentoren
Ivo Mijland
Het toespreken terwijl de leerling luistert zit stevig verankerd in het gedrag van een leraar. Maar soms, soms kun je je beter even van de domme houden.

16 Het schoolexamen voor vakken met een cse: direct afschaffen
Ben van der Hilst

Special
: WAT HET ONDERWIJS BEZIELT
24-39 Wat het onderwijs bezielt: Strijdlustige berichten uit de veranderende school
– Met ziel en zaligheid voor de klas, Bas Iliohan
– Ik wil een inspirator blijven, Frank van der Ende
– Een Gelukkig Nieuwjaar samen, Jacqueline Boerefijn
– Achter gesloten deuren, Joost van Oort
– Zo kan het ook, Simon Verwer
– Albert Einstein: ‘The only thing that interferes with my learning is my education’. Mooi onderwijs, Carlo Pedroli
– De Kunst van Lesgeven, Dick van Wateren
– Breinkrakers en Levensvragen. Hoe hou je de passie er in? Onderwijsjournalist Carla Desain spreekt met twee leraren, Arjan van der Meij en Petra Smit, over hun eigen energiebron.
– De laatste kans, Ferry Vierhout

44 De leerling aan het woord
Maartje van der Eem
Een onderzoek naar leerlinggestuurde gesprekken in havo 4

46 Het moet natuurlijk geen watje zijn
Frans Ottenhof
In gesprek met 5 havo over relaties.

48 Omgaan met je loopbaan
Voion
Tom Sas is docent geschiedenis en onderzoeker.

50 Samen leren vanuit de praktijk!
INGEZONDEN
Martine Creemers
Alle leraren verzamelen zich in de teamkamer om de komende 2 uur te gaan vergaderen. Er wordt overleg gevoerd over uiteenlopende zaken, maar men voelt ook de behoefte om ergens nog even praktisch aan de slag te gaan.

52 Het klashandelingsplan in het vo
INGEZONDEN
Bettinka Korver
Een handig middel om leerlingresultaten en lesstof bij elkaar te brengen.

EN VERDER

5 Arbeidsvitamine
GASTEDITORIAL
Renske Valk

9 Spotify paradigma
COLUMN
Jan Fasen

18 Berichten

23 Hora est
COLUMN
Peter de Quay

29 Leestip van de week
COLUMN
Jelmer Evers

31 Google Glass in de klas
COLUMN
Bamber Delver

40 Lopende zaken
NU
– Gymnasium Cum Laude
– Ouderbetrokkenheid kan pestgedrag op school verminderen
– Schoolprofiel
– VSO wil expertise van werkloze leraren inzetten
– LOOK brengt boek ‘Leren van Aruba’ uit
– Meld anti-pestprogramma’s aan voor beoordeling

43 Hoogbegaafd, dat zal wel
COLUMN
Frans Ottenhof

55 Eek
COLUMN
Marcel Groenewegen

56 Professionalisering
SCHOLING
– Jongerentrends 2014
– Cursussen en trainingen CED-Groep
– Executive MBA voor onderwijs en bestuur
– Oorlog op vijf continenten: training ‘Van handelingsverlegen naar handelingsbrutaal’
– 7 Habits of Highly Effective People (Stephen Covey)
– Training Differenti‘ren is te leren

58 Verschenen
BOEKEN ENZO
– Lek
– Ik, de leraar
– Wijs met media
– Stratosphere
– De geschiedenis van Nederland voor Dummies
– Socialbesitas
– De Waan-zin van de dag
– Elearning; trends en ontwikkelling

60 The Wire
MUST SEE
Cerianna van IJzendoorn
‘The Wire’ is een waarschuwing voor Nederland

63 Bami plankton
POST SCRIPTUM / COLUMN
Piet Post