Van twaalf tot achttien — Jrg. 2010 (maart 2010) Nr. 3

Thema: VENSTERS VOOR VERANTWOORDING

10 Vensters: praten op basis van feiten
THEMA
Jessica van Dam-Wisse
Vensters voor Verantwoording wil de regie over de discussie rondom het onderwijs weer terugleggen bij de scholen: onderwijsgegevens als basis voor kwaliteitsverbetering.

13 Succes onderwijsteams niet vanzelfsprekend

THEMA
Marnius Dekkers, Paul Bloemen
RIP vakdocent! Welkom educatief ondernemer.

16 Docent als spil in de horizontale dialoog

THEMA
Noud Cornelissen
De verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het onderwijs en de relaties met belanghebbenden ligt mede op het bordje van docenten.

18 Groot draagvlak voor ‘Vensters voor Verantwoording’
THEMA
Vincent van Grinsven
Resultaten van een landelijk onderzoek.

20 De waarheid rond onderwijs blijft ongemakkelijk
THEMA
Elly Kamminga
Voor betrokkenheid van de docenten en de focus op resultaten verdienen scholen te vaak een onvoldoende.

22 Een goede docent blijft zelf leren

THEMA
Marc Mittelmeijer
Kwaliteit is geen constante. Goed kan altijd beter. Goede docenten opleiden naar een excellent niveau, dat is het doel van het Nederlands Instituut voor Masters in Educatie (NiME)

24 Goed onderwijs maakt passend onderwijs

THEMA
Teije van der Bij
Waarom moet Goed Onderwijs nu Passend Onderwijs heten?

26 Docenten verantwoorden hun klasse

THEMA
Mieke van der Berg, Rick de Wit
Het jaarverslag spiegelt de kwaliteit van het docentenkorps.

28 Onderwijsprofessionals aan zet
THEMA
Susan Eggels
Een wake-up call voor leren als kernactiviteit.

EN VERDER

30 De zeven C’s
E-LEARNING
Wynand Wijnen, Jos Zuylen
Gaan werken met ict is zeven keer complex. Wat cruciaal is in vernieuwingsprocessen en hoe daarmee om te gaan.

34 Gamebased learning in de praktijk

E-LEARNING
Frans Ottenhof
Bestaat er zoiets als gamedidactiek die bruikbaar is in de klas?

38 Doorstromers, afbuigers, wikkers en wegers
.
DIDACTIEK
RenŽ Leverink
Het is mogelijk om in 3h/v de keuzemogelijkheden voor leerlingen nog heel breed te houden. Samen met scholen voert SLO de pilot ‘Differentiatie 3 h/v’ uit.

42 Wat doen we met het vak Nederlands?

DIDACTIEK
Maaike Hajer, Jan T’Sas
Zonder taalbeleid geen doorgaande leerlijnen.

44 Motiverende gespreksvoering op school

PEDAGOGIEK
Tom Boves
Wat is het en hoe helpt het ons leerlingen bij de les te houden? Vechten tegen uitval

48 En we noemen hem Jacques

MENTORAAT
Ivo Mijland

Dood hoort bij het leven. Bij het aanvaarden daarvan heb je soms hulp nodig.

50 Leermiddelenmonitor SLO
PROFESSIONALISERING
RenŽ Leverink
Leermiddelen volop gedeeld, maar vooral met directe collega’s

52 ‘Goed zo!’, is onvoldoende
PROFESSIONALISERING
Lia Voerman, Frans Faber
Hoe je de manier van feedback geven op school kunt verbeteren door middel van Didactisch Coachen, waar feedback een onderdeel van is.

56 Even naar Jordi zwaaien
PROFESSIONALISERING
Sofie van Scheijen, Wouter Camps
In het programma WinWin leren docenten de verantwoordelijkheid voor gedrag meer neer te leggen bij hun leerlingen.

58 Van ja-maar-docent naar ja-en-docent
PROFESSIONALISERING
Herbert Prinsen, Berthold Gunster
Een pleidooi voor ja-maar-vrij onderwijs

PLUS

6 Berichten

7 Voor altijd voor anker
COLUMN
Ben van der Hilst

8 Conversatie over de functiemix
COLUMN
Albert de Geus

9 Jetses
CARTOON
“Goed bezig!”

33 Volume Shocking Mascara…
COLUMN
Anita Schuiling

36 Stinkende leraren
COLUMN
Piet Post

37 Verschenen
– Aan de slag met onderwijs in vo
– Kleine geschiedenis van Nederland
– Pubers van nu!
– Wijzer Onderwijs: Aandachtstekort- en Gedragsstoornissen VO

40 Alles is relatief!
TUMULT

41 SPELenderWIJS

41 Van LED-technologie tot Augmented Reality

Caroline Post
Creative Learning Lab: vanuit verschillende perspectieven werken aan de bevordering van technologie in het onderwijs.

54 Erkenning en een kop koffie
COLUMN
Wouter Camps – HCO & Marcel Bogaarts – Bazalt

59 Over de waarde van feedback
COLUMN
Wim Bos

60 Ctrl-C
COLUMN
Michel Pijpers

60 Rubriek Mastrery
PROFESSIONALISERING
Jan de Kort
Mastery: Onderwijs heeft behoefte aan hoogopgeleide docenten die goed zijn in hun vak en die zich blijven professionaliseren. Veel ambitieuze docenten kiezen daarom voor een Master in Educatie. Maandelijks schrijft een deelnemer van ‘Educatief Meesterschap Amsterdam’ over zijn of haar ervaringen tijdens de opleiding.

62 Agenda