Van twaalf tot achttien — Jrg. 2008 (september 2008) Nr. 7

Thema: ONDERNEMEND LEREN

12 Docent als ondernemer
THEMA
Ben van der Hilst
Adieu Poldermodel! Docenten kunnen nu waarmaken waar ze altijd al van droomden. Echte professionals pakken de mogelijkheid zich te organiseren in maatschappen die scholen hun onderwijsaanbod doen. Centrum nascholing Amsterdam biedt GRATIS begeleiding!

15 Nederlands onderwijs te weinig aandacht voor ondernemerschap
THEMA
Tijo Collot d’Escury

Een goede wisselwerking tussen kennis en ondernemerschap is cruciaal om ook in de toekomst economische groei en welvaart te garanderen. Onderwijs heeft een cruciale rol in dit proces.

16 Een ondernemende docent is een onderzoekende docent
THEMA
Joost Levy
Teams van docenten die zichzelf op de snijtafel durven leggen zijn goud waard. Zij onderzoeken wat er speelt, vanuit gezamenlijke visie en niet vanuit individuele angst. Zij cre‘ren een leeralliantie waardoor niet alleen de collega’s maar ook de leerlingen een sterk samenhangende en motiverende leeromgeving ervaren.

19 Wie durft te ondernemen?
THEMA
Alice de Groot

Ondernemen betekent professioneel handelen op basis van zelfgekozen en zorgvuldig afgewogen doelstellingen. De ware professional ziet de beren op de weg maar laat zich er niet door weerhouden.

20 Ondernemende docenten leveren energie op
THEMA
Louis Steenman
Richting, ruimte en moed zijn de noodzakelijke ingredi‘nten voor een energiek en ondernemend klimaat in scholen.

24 Je bent je eigen onderneming
THEMA
RenŽ Leverink

Goed onderwijs maak je niet alleen. Het Twenst Carmel College richt zich op de ondernemende leerling, de ondernemende leraar, de ondernemende schoolleider en de ondernemende omgeving: een integrale aanpak.

26 Ondernemerschap op het rooster
THEMA
RenŽ Leverink
Verantwoordelijkheid en ondernemerschap zijn twee kanten van dezelfde medaille. Maak je van ondernemerschap een roostervak of sluit je aan bij bestaande leergebieden?

EN VERDER

23 Gaten in het rapport Dijsselbloem
Ed SchŸssler
Laat het hoe maar over aan de scholen. het klinkt plausibel, maar is het niet.

28 Hoe gaat het met de branche?
Hans Reiber & Jos Zuylen
Hans Reiber en Jos Zuylen zien de problemen in het onderwijs als een brancheprobleem en geen probleem van een individuele school, laat staan van een individuele docent, schoolleider, opleider of bestuurder.

32 Van werkstuk naar meesterwerk
RenŽ Leverink
Een mogelijkheid om het onderwijs op havo-vwo competentiegerichter te maken.

34 De schoolsloep
Ruud Smit
Eerste artikel van een drieluik over een school in verandering.

38 Snellezen
Krista Schuiling
Een studievaardigheid waar iedere leerling bij gebaat is maar te weinig getraind wordt.

40 Talenten in de spotlight
Marleen de Jong
Meer aandacht voor getalenteerde leerlingen.

42 Allemaal intersectoraal
Rixt Zeelenberg
Intersectoraal wint terrein: goed voorbeeld doet volgen.

46 Epilepsie
DesirŽe Jenniskens
Epileptische leerlingen: hoe vaak ga je er als mentor, vakdocent en klas mee om?

48 Vitaal personeelsbeleid
Marc den Elzen
Het personeelsmanagement moet op korte termijn enkele ferme inhaalslagen maken.

50 Burgerschap maakt het verschil
Erik van Ruiven & Ton Roelofs
Maatschappelijke stage en burgerschap integreerbare leerterreinen.

52 Happy Slapping
Bamber Delver
Wat te doen als uw school met uitwassen op internet geconfronteerd wordt?


VASTE RUBRIEKEN

6 Berichten

7 Jetses
CARTOON
“En er mag met krijtjes naar het digibord gegooid worden”

10 Uniseks

Column

Arja Veerman

11 ƒen op de zeven bereikt het mooiste beroep
Column
Ben van der Hilst

30 Ander onderwijs door ict-leerroute
ICT in de praktijk

31 Lieve docenten,
Column
Lucy Verleidt

36 Spieken loont (soms)…
Column
Anita Schuiling

36 Driemaal DVD


37 Verschenen


44 Nieuwe collega’s
INTERVIEW
Marc den Elzen
Wetenschap of school?

54 Waar het om gaat
Column
Michel Pijpers

54 Agenda

55 Servicepagina