Van twaalf tot achttien — Jrg. 2008 (november 2008) Nr. 9

Thema: E-Learning

12 ‘Open’ moet in neonletters
THEMA
Erwin Vogelezang
Krachtige taal van Maas: “We morsen kwaliteit wanneer we niet durven te innoveren.” En: “Flexibiliteit tot een kernwaarde maken in het onderwijs.” In de toekomst visie op het onderwijs van Toine Maas speelt ICT vanzelfsprekend een grote rol.

16 Hoe makkelijk kan ‘open’ zijn?
THEMA
Erwin Vogelezang

Open content, open source, open standaarden en open methodieken: het lijkt er soms op dat scholen moeiteloos een “gratis” lesprogramma zouden kunnen samenstellen. Maar is het inderdaad zo eenvoudig?

18 Leidt gamen wel tot leren?
THEMA
Hans Hummel, Lisette Meijrink
“Gamen kan – wanneer goed ingezet – daadwerkelijk leiden tot meer motiverend en effectief onderwijs en leren!” Wat betekent “wanneer goed ingezet” en waaraan dienen games te voldoen?

20 Scaffolding
THEMA
RenŽ Leverink

Een taal leer je zittend achter je computerscherm. Of toch niet? Doormiddel van communicatie in de doeltaal bouw je een steigerwerk dat leerlingen hoger doet reiken.

22 ICT vraagt docenten met kwaliteit
THEMA
Margreet van den Berg
Docenten die met ICT werken bereiken een hogere kwaliteit. Hoe luidt het bewijs?


26 Onderwijs een spelletje?
THEMA
RenŽe Filius, RenŽ van de Kraats
“Mijn spelen is leren, mijn leren is spelen”: gaming lijkt een schot in de roos, maar ontwerpers van educatieve games moeten goed weten wat er aan de orde is in een schoolklas.


28 De waarde van de computer voor het onderwijs
THEMA
Wynand Wijnen, Jos Zuylen
Onderwijs kan niet zonder de brede invoering van ICT. “Het gaat geheid niet lukken als de overheid niet even een duwtje in de goede richting geeft.”


30 NLT kan niet zonder ICT
THEMA
RenŽ Leverink
De kracht, het geheim en de uitdaging liggen bij NLT in de ICT-toepassingen, of het nu gaat om de onderlinge communicatie tussen docententeams of om het aanbod van casussen aan leerlingen.


34 Digitaal toetsen om te leren
THEMA
Marion van Lierop
Passend onderwijs: digitaal toetsen biedt oplossingen. Voordat digitaal toetsen verweven is in het individuele leren, valt er nog veel te beproeven, te kiezen en aan te passen.


36 NV3D
THEMA
Anneke Hesp
Een voorbeeld van e-learning is NV3D-wereld. Leerlingen werken niet met onbetekenende teksten en werkboeken maar ze betreden een virtuele wereld waarin de leerstof een hoog realiteitsgehalte krijgt. Het programma is in gebruik bij het vak economie.


40 Laptop en smartbord op het gymnasium
THEMA
Anneke Hesp
Het Cygnus Gymnasium noemt zichzelf een school middenin de samenleving en daar hoort de digitale wereld ook bij. Alle vakken hebben hun cursus in een elektronische leeromgeving. Een impressie.

EN VERDER

15 Inzet van video in de klas

Video en ICT gaan goed samen. Wat zijn de kansen?

38 Nintendo in de klas
Gerard Koster
Wat kunt u met Nintendo DS voor het klaslokaal.

46 Afspraak is afspraak
Tom Boves
Met de Hefboom krijg je leerlingen op hun plek!

50 Professioneel omgaan met lastige leerlingen
Marcel Bogaarts
Stel je voor, geen enkel probleem meer met lastige leerlingen,.

VASTE RUBRIEKEN

6 Berichten

7 Jetses
CARTOON

10 Alarm

Column

Arja Veerman

11 Verbouwingscompetenties
Column
Ben van der Hilst

32 De plaats van ICT in het onderwijs
ICT in de praktijk

39 I’ll see it through the fingers
Column
Anita Schuiling

44 Nieuwe collega’s
INTERVIEW
Marc den Elzen


49 Verschenen

54 Agenda

54 Maak van je scheet…
Column
Michiel Pijpers

55 Servicepagina