Van twaalf tot achttien — Jrg. 2008 (mei 2008) Nr. 5

Thema: BEOORDELEN

12 Algemene vaardigheden tellen mee bij overgang
THEMA
Boele Schelling
Docenten van het Lauwers College beoordelen zes kernvaardigheden die meetellen op het rapport.

14 Een spel voor de ‘hele leerling’
THEMA
RenŽ Leverink
UniC en Impuls maakten samen met SLO een kaartspel waarmee leerlingen gezamenlijk en in een ontspannen sfeer zicht krijgen op hun eigen en elkaars persoonlijke ontwikkeling.

16 Toetsen en beoordelen: lastige klussen bij Nederlands
THEMA
Alex van de Kerkhof
De kunst is om de juiste aspecten in de beoordeling te betrekken, ze op een geloofwaardige manier te benoemen en ze voor alle leerlingen gelijkelijk te laten gelden. Hoe maak je die ‘eerlijke meetlat’?

18 Wat voor leraar ben ik?
THEMA
Veronica Weusten
Prestaties van een ander goed beoordelen is lastig. Objectief naar jezelf kijken is nog ingewikkelder. Wat doet een goede docent?

20 Wie kijkt er echt om naar de leraar?
THEMA
Annelies Boutellier
Een leraar heeft aandacht van zichzelf nodig: om te leren van zijn manier van doen in allerlei situaties; om te komen tot acties die goed voor hem zijn. Een verstandige manier van reflecteren helpt daarbij.

24 Eerst onderzoeken, dan verbeteren
THEMA
Catrien Mesman
Vaak mislukken vernieuwingen omdat de onderbuik regeert. Vernieuwingen invoeren op basis van onderzoeksresultaten biedt een oplossing. KIOSC helpt.

26 Leermiddelen in beeld
THEMA
RenŽ Leverink
Leermiddelen veranderen. Digitale leermiddelen rukken op. Wat werkt? Per vak en doelgroep worden leermiddelen belicht en met elkaar vergeleken.

34 Onderzoek en praktijk: samen verantwoordelijk voor onderwijs
THEMA
Jerry Andriessen, Crina Damsma, Mirjam Pardijs, Patrick Sins, Arja Veerman
Onderzoekers en docenten zoeken samen naar een passende praktijk om nieuwe vormen van leren te kunnen onderzoeken en ontwikkelen.

44 Voorjaarsschoonmaak
THEMA
Gerda Nobel
De kunst is het hoofd helder te krijgen en te houden. Het recept: letterlijk en figuurlijk afstand nemen.

EN VERDER

22 Talent
Claudine Verbiest
Hoe cre‘er je een stimulerende leeromgeving waarbij talenten centraal staan?

28 Gedigitaliseerd leermateriaal op niveau
Marleen Rikkerink, Jos Zuylen
We moeten er voor zorgen dat we leerlingen zoveel gedigitaliseerd leermateriaal aanreiken, dat ze iets te kiezen hebben dat bij hen past!

32 Edutopia
Rob Knoppert
Dromen leiden tot vergezichten die ons verder brengen dan het ellendige geruzie van de laatste tijd. Deel twee.

40 Rechters en dorpsoudsten op school
Jan Ruigrok
Daders en slachtoffers komen vaak niet werkelijk met elkaar in gesprek, waardoor de dader zich ook vaak niet bewust is van het effect van zijn handelen. Herstelrecht biedt oplossingen.

42 Intersectoraal betekent een goede voorbereiding op later
Roeland Baaten
Een adequaat voortraject voor het mbo krijgt steeds meer aanhangers.

48 E-twinning voor beginners
Harald Stegeman
Een kosteloze virtuele projectruimte waarbinnen leerlingen op een veilige manier Europees samenwerken.

50 Van kookpunt tot rustpunt
Chantal Lagrand-Homburg
Hoe ga je om met ingrijpende incidenten op school?

VASTE RUBRIEKEN

6 Berichten

7 Jetses

9 Tweede Fase advies

10 Column Arja Veerman

11 Column Ben van der Hilst

30 ICT in de praktijk

31 Column Lucy Verleidt

38 Column Anita Schuiling

38 Driemaal DVD

39 Verschenen

53 Agenda

53 Column Michel Pijpers

54 Servicepagina