Van twaalf tot achttien — Jrg. 2008 (juni 2008) Nr. 6

Thema: OLYMPISCHE SPELEN

12 Winnen met woorden
THEMA
RenŽ Leverink
Debatteren leert leerlingen hun mening te vormen en hun keuzes te beargumenteren. Ze leren stellingen te onderbouwen en te verdedigen! Vaardigheden die noodzakelijk zijn in een democratische samenleving..

14 Gaan voor goud
THEMA
Anton de Vries

Voor topprestaties moet het totale systeem rond de sporter of het team optimaal worden afgesteld vanuit een heldere visie en doelstellingen. Talent alleen is niet voldoende. Op dat punt kunnen scholen leren van wat er in de topsport gebeurt.

16 Er is meer dan goede cijfers voor wiskunde en talen
THEMA
Anne-Marie Smit
Hoge cijfers alleen zijn geen garantie voor een gelukkig leven. Minstens zo belangrijk zijn sociale vaardigheden. Wat kunnen we met die wijsheid op school?

18 Havisten verdienen beter
THEMA
Carla Desain

Het verschil tussen havo en vwo is voornamelijk een niveauverschil. Meer aandacht voor de didactiek lijkt positief te werken op de resultaten van de leerlingen.

20 Werken aan TeamPAUWer
THEMA
Paul Beekers, Leon Dingemans
De kracht van een team vertoont samenhang met de trots die de individuen ervaren over hun eigen functioneren. Voor de hand ligt, dan elk teamlid te vragen wat hij zelf nodig heeft om gemotiveerd te blijven om z’n talent en ambities waar te maken. Makkelijke vraag, weerbarstige praktijk.

24 Wat beweegt de leerling?
THEMA
RenŽ Leverink

Sportik brengt sport dichter bij de leerling en de leerling dichter bij sport. Sport ik of sport jij?

46 Spelen in de klas
THEMA
Gerard Koster
Games kunnen vaardigheden ontwikkelen als logisch denken, concentratie en samenwerkend leren.

EN VERDER

22 Edutopia
Rob Knoppert
Dromen leiden tot vergezichten die ons verder brengen dan het ellendige geruzie van de laatste tijd. Deel drie en tevens laatste deel.

26 Meisjes en bta: het k‡n
Carla Desain
In Nederland is de verhouding jongens-meisjes in btarichtingen een flink stuk schever dan in de landen om ons heen. Er valt wat aan te doen.

28 Denk niet wit, denk niet zwart, denk blended
Jos Zuylen
Uit de blender komen heerlijke cocktails. Met de juiste mix aan ingredi‘nten kun je zorgen voor ge•nspireerder leren. Variatie is de rode draad die de begrippen blended learning, blended content en blended context verbindt. ‘Blended’ is meer dan een modewoord.

32 Als ik kon toveren!
Alice de Groot
Soms is de inspiratie zover zoek dat je hoopt te kunnen toveren. Maar toveren blijft voorbehouden aan fee‘n.

34 Leren voor de toets of toetsen om te leren
Riemke van der Meer
Toetsen als middel om het leren te sturen, niet om ‘af te rekenen’.

36 Vooral niet te populair
Sandra van den Dungen
Hoe communiceer je het best met jongeren?

40 Naar een gezonde en gezellige schoolkantine
Claudia van Zoelen
De schoolkantine is de ideale plek om iets te doen aan het eetgedrag van jongeren.

42 Van snacketer tot smakelaar
Mieke Aarts
Zelfverantwoordelijk handelen leidt tot ongekende mogelijkheden.

44 Spreken, bewegen, en de menselijke maat
Alike Last
Een taal leer je makkelijker wanneer je alle zintuigen en intelligenties aanspreekt.

48 De kracht van debatteren
Roderik van Grieken, Donatello Piras
Het Nederlands Debat Instituut bewijst dat debatteren niet alleen iets is voor gymnasiasten.

50 Goede doelen
Anneke Hesp
Tips voor ervaren geldverzamelaars.

52 Mediawijs leren
Marije van der Vlis
Leren van en met beeldmateriaal. Beeld en Geluid doet het voor.

VASTE RUBRIEKEN

6 Berichten

7 Jetses

10 Wakker worden

Column

Arja Veerman

11 Incompetente stuurlui
Column
Ben van der Hilst

30 ICT in de praktijk

31 Lieve docenten,
Column
Lucy Verleidt

38 Spieken loont (soms)…
Column
Anita Schuiling

38 Driemaal DVD

53 Agenda

53 The times they are a-changin’
Column
Marcel Groeneweg

54 Servicepagina