Van twaalf tot achttien — Jrg. 2007 (november 2007) Nr. 9

Thema: BOEIENDE LESSEN

12 Met ‘Lijn 7’ van A naar verder
THEMA
Henri‘tte Coppens
‘Lijn 7’ biedt principes voor goed en aantrekkelijk onderwijs. Door toepassing van deze principes komen leerlingen met verschillende leerstijlen aan hun trekken. Geheugenonderzoek en andere uitkomsten van neurologisch onderzoek zijn vertaald in de werkvorm ‘Lijn 7’

16 Maatschappelijke stage is cool
THEMA
Fred Geelen
Maatschappelijke stage stimuleert niet alleen de betrokkenheid van jongeren bij de samenleving, maar biedt leerlingen ook de kans vaardigheden op te doen die ze in de schoolbanken niet leren.

20 Kunst kan meer zijn
THEMA
Marianne Mols
Echte kunstenaars inzetten bij kunst- en cultuurlessen biedt duidelijk voordelen. De achterstand die ze op pedagogisch-didactisch gebied eventueel hebben maken ze met scholing snel goed.

22 Po‘zielessen
THEMA
RenŽ Leverink
Veel docenten en leerlingen denken dat po‘zie alleen iets is voor cognitief begaafde leerlingen, en niet voor leerlingen in het vmbo of praktijkonderwijs. Johan de Witt in Den Haag ontwikkelde een methodiek die po‘zie voor alle niveaus in het voortgezet onderwijs toegankelijk maakt.

24 N@tscholen
THEMA
Jessica van Dam
N@tschool is een extra didactische werkvorm die leerlingen enorm aanspreekt. De docent kijkt via de elektronische leeromgeving van een afstand toe op hetgeen de leerling maakt en kan het hele proces nauwkeurig volgen.

32 Bruisende lessen
THEMA
Leerlingen bij de les houden is niet altijd even gemakkelijk. De weg naar succes leg je in zes stappen af.

EN VERDER

26 Leermaterialenbudgetten voor scholen: een historische kans, mits…
Wynand Wijnen, Jos Zuylen
Een historisch moment dient zich aan. Gaan scholen voorgoed afscheid nemen van de uitgevers?

28 Intersectorale programma’s aantrekkelijk voor jongens en meisjes
Suzanne Visser
Intersectorale programma’s zijn in opmars. Sinds anderhalf jaar kent deze variant ook een examenprogramma. In deze uitgave en het decembernummer een praktijkvoorbeeld.

36 Stotteren
Hetty Kerkhof
Een tot twee procent van de leerlingen in het vo stottert. Hoe ga je met stotterende leerlingen om?

38 Burgerschap
Linda van Tuyl
Burgerschap is een verplicht deel van het curriculum, maar wat verstaan we eronder en hoe geef je het onderwerp handen en voeten in de lespraktijk?

—————————————————————–
Thema Taal
42 Kwaliteit kan niet zonder taalbeleid
46 Een taal leren door je vriendin te zoeken
48 Grammatica als de leerling er aan toe is
51 Passage to India

——————————————————————————

VASTE RUBRIEKEN

6 Berichten

7 Jetses
CARTOON / THEMA
“Omdat er ook saaie lessen moeten zijn …”

9 Tweede fase advies

10 Punt en el

11 Bloedeloos of boeiend
COLUMN / THEMA
Ben van der Hilst

31 Exelearning: in sneltreinvaart lesmateriaal op internet
ICT in de praktijk
John van Dongen

35 Driemaal DVD

37 Verschenen

54 “U bent een klootzak”
COLUMN
Marcel Groeneweg