Van twaalf tot achttien — Jrg. 2006 (november 2006) Nr. 9

Thema: AANSLUITEN

14 ‘Is het levensecht, dan luisteren ze wel’

THEMA
Fred Geelen
Vakdocenten van GS Randstad bieden vanaf 2007 een gezamenlijk onderwijsprogramma.

16 Nieuw btavak voor betere aansluiting
THEMA
RenŽ Leverink
Doping in de sport. Vogelpest. Extreem weer. Dit zijn onderwerpen die goed passen in het nieuwe btavak Natuur, Leven en Technologie (NLT).

18 Nieuwkomers begeleiden is geen luxe
THEMA
Babette Meijer
Een goede begeleiding van nieuwkomers is een verstandige investering. Voor pas afgestudeerden, maar ook voor docenten die van school wisselen.

24 ‘Welke sector kies jij?’
THEMA
Annet Scholten
Te vaak switchen vmbo-t-leerlingen in hun mbo-opleiding. Het ROC West-Brabant heeft daarom een verplichte mbo-ori‘ntatie voor tweede- en derdejaars vmbo-t.

28 Uit liefde voor de leerling
THEMA
No‘l Servaes
Welke competenties hebben docenten nodig voor werken met leerlingen in vmbo-beroepsgericht, Iwoo en mbo-niveaus 1/2? Henny van de Mortel en Antie Vos deden daar onderzoek naar voor hun afstudeerscriptie onderwijskunde.

38 Spelen met je toekomst
THEMA
RenŽ Leverink
Een praktische ori‘ntatie op het beroep. Daarvoor zorgt het project Verbindend leren voor leerlingen in de gemengde en de theoretische leerweg van het vmbo.

40 Voorkom barsten in het kernteam
THEMA
Ad van Oort
Hoe werk je effectief samen.

EN VERDER

22 ‘Volgende keer controleer ik niet meer’
Gerard Nijhof
Het nieuwe adagium voor het verwerken van lesstof luidt: ‘De leerlingen loslaten bij de dingen die ze zelfstandig kunnen’.

31 Keuzewerktijd: vreugde en verdriet
Dick Nierop
Voor de nieuwe tweede fase wordt de niet-vaklesgebonden contacttijd opnieuw bekeken. Sommige docenten roepen nu: ‘Ik wil mijn uren terug’.

32 Dialoog over nieuw tweede fase-programma
THEMA
Margriet Termeer, Henri‘tte Coppes

In tweede fase-netwerken delen scholen de keuzes en dilemma’s.

35 Bossche leerlingen zitten op goud
THEMA
Mieke Aarts
Het beste studiehuis van Nederland.

41 Masterclass schommelen
Ad van Oort
Vernieuwen is een continu proces.

42 Avo-vakken hoeven niet saai te zijn
Karin van Breugel
Praktijkgericht lesmateriaal ontwikkelen voor vmbo-t-leerlingen kost tijd, maar de meeste docenten vinden het de moeite waard.

44 Liever de school uit
Wim van Meegen
Docenten in het praktijkonderwijs zijn meesters in het verbinden van school en buitenwereld. Zoals op de Star Numanschool in Groningen.

VASTE RUBRIEKEN

6 Berichten

7 Jetses

8 De vertrouwenspersoon

9 Tweede fase advies

11 Puntenel

12 Van der Hilst

21 Docenten over wat ze leren van hun leerlingen

26 Ict in de praktijk

27 Tribune

36 Karim Abbara

37 Verschenen

46 Marcel Groeneweg

46 Agenda