Van twaalf tot achttien — Jrg. 2006 (januari 2006) Nr. 1

Thema: DE VAKKEN

14 De macht over de boekenlijst?
THEMA
Wie regeert over de leermiddelen? Dertig scholen laten zien hoe zij dat doen in de regionale conferenties van Onderbouw-VO.

16 Zoveel vakken, zoveel gezichten
THEMA
Acht hoofdredacteuren van vakbladen over wat goed vakonderwijs is en wat iedere Nederlander mee moet krijgen op school.

22 Kwaliteit in de vakken
THEMA
Truus Dekker en Edy van Renselaar
De schoolleiding weet meestal weinig van wat er precies in de klas gebeurt. Toch eist de Wet op het Onderwijstoezicht van scholen een eigen kwaliteitsbeleid. Hoe kan dat dan?

28 Nederlands in het kooklokaal
THEMA
Lies Alons en Paula Bosch
De vmbo-locatie d’Ampte van scholengemeenschap Tabor heeft te kampen met schooluitval door taalproblemen. Integratie van Nederlands in de beroepsvakken moet de oplossing brengen.

EN VERDER

30 ’s Ochtends les, ’s middags project
Emmy Stark
Schoter Scholengemeenschap past lesrooster aan tweede fase aan.

32 Verbouwen of een likje verf
Dick Nierop en Henk Lindeman
Rolverdeling bij de toekomst van de tweede fase.

34 Vakdocent wordt beetje taaldocent

Marja van der Hagen
In het oosten opteren zelfs vmbo-scholen voor Duits als tweede onderwijstaal.

40 Vocabulairetraining levert dubbele winst op
Marja van der Hagen
Vier stappen voor het opbouwen van een woordenschat.

42 Schatkist vol initiatieven in de onderbouw
Luppo Huizenga en Jan Simons
Periodisering, leerpleinen, peer coaching of werken in teams; scholen kiezen.

44 Scenario 4 bestaat in Naaldwijk
Fred Geelen
Wie vastloopt krijgt een workshop.

VASTE RUBRIEKEN

6 Berichten

7 JETSES – CARTOON

8 De nieuwe onderbouw

9 Tweede fase advies

11 Puntenel

13 Linssen en Van der Hilst

21 Docenten over vakkennis

26 Ict in de praktijk

27 Tribune

36 John Verspuy

36 Driemaal dvd

37 Verschenen

46 Michel Pijpers

46 Agenda