Van twaalf tot achttien — Jrg. 2005 (mei 2005) Nr. 5

Thema: EXAMINEREN EN EVALUEREN

5 Visioen
REDACTIONEEL
Mieke Aarts

14 Examenstandaard maakt massamaatwerk mogelijk
THEMA
Anneke Hesp
Zijn er alternatieven voor de huidige praktijk van examinering? Een gesprek met de Groningse onderwijssociologe Sietske Waslander en Jan Wiegers van het Cito over massamaatwerk.

16 Klagen bij LAKS
THEMA
Mieke Aarts
De klachten gaan ook dit jaar weer binnenstromen bij het Landelijk Aktie Komitee Scholieren. Tachtig procent frustratie, twintig procent serieuze klachten? Sebastiaan Steenman van het LAKS reageert.

18 Examensite voor feiten en meningen
THEMA
Anneke Hesp
Kennisnet biedt examenonderwerpen, roosters, regels en nomineringen. Maar de portal wil ook een forum zijn waar experts hun visie geven en vakdocenten meningen uitwisselen.

22 Doe-het-zelf-beoordeling
THEMA
Marja van der Hagen
Met behulp van het leerling-volg-jezelf-systeem ‘FollowMe’ praten vmbo-leerlingen van Were-Di mee over hun eigen beoordelingen en houden zelf hun vorderingen bij.

24 Onvrede weg, vreugde terug
THEMA
Karin van Breugel
Ongemotiveerde klassen en mopperende docenten. Het onderbouwteam van het Arentheem College keerde het tij met activerende didactiek en meer betrokkenheid van leerlingen. Daarbij horen ook andere manieren van evalueren.

32 Eindgesprekken in de leerwerktrajecten
THEMA
Een reportage.

38 Bloemetjes op het beeldscherm
THEMA
RenĀŽ Leverink
Leerlingen van UniC in Utrecht en hun digitaal portfolio. Docenten, medeleerlingen en ouders kunnen elk moment een kijkje nemen.

EN VERDER

28 Leerlingen over keuzevrijheid
Esther de Boer
De stap van 3 naar 4 havo is groter dan van 3 naar 4 vwo.

31 Twee kanten van de ict-medaille
Willem van Dam en Jan Simons
Vmbo-leerlingen moeten kritisch leren zoeken op het internet.

36 Klaar voor het Nieuwe Leren?
Anje Ros
Quick scan voor eigen gebruik.

40 Een spel voor het echte leven
Marja van der Hagen
Ontslag of een ramp; leerlingen verzinnen samen oplossingen.

44 Communicatie rond vernieuwing moet beter
Jos Zuylen
Bezoekers kunnen wel vinden dat de school goed bezig is. Belangrijker is dat de eigen medewerkers dat vinden, melden onderzoekers.

VASTE RUBRIEKEN

6 Berichten

7 JETSES – CARTOON

9 Tweede fase advies

10 Puntenel

13 Lesgeven zonder boek
Kees Beekmans

20 Co & Co

21 Docenten over examens

26 Ict in de praktijk

27 Tribune
Tweede correctie? Omdraaien!

37 Verschenen

42 Driemaal dvd

43 Vraaggestuurd Hans van der Molen

46 Agenda

46 Michel Pijpers