Van twaalf tot achttien — Jrg. 31 (maart 2021) nr. 3

Thema: Lezen

06 Hoe zit dat nu, met die teruglopende leesvaardigheid?
Van de redactie
Krasse uitspraken als ‘de leesvaardigheid van Nederlandse leerlingen holt achteruit’ of ‘Bijna een kwart van de leerlingen verlaat laaggeletterd het onderwijs’ vragen om nuancering. We vroegen enkele experts om dat voor ons te doen.

12 Internationaal vergelijken, moeten we dat willen?
Van de redactie
We lijken niet meer te kunnen zonder internationale grootheden. Niet iedereen is hiervan gecharmeerd. We spraken emeritus professor Roger Standaert, expert in en kritisch volger van internationale vergelijkingen.

16 Een online event in het teken van kansen en mogelijkheden
Van de redactie
In december organiseerde Stichting Lezen een wetenschappelijk congres met de titel De Nieuwe Lezer. We kijken terug met twee van de organisatoren.

20 ‘Het vak Nederlands is gekaapt door het examen’
Lotte Boot
Leerlingen zijn duidelijk: het vak zegt hun weinig. Docenten Nederlands willen niets liever dan laten zien dat taal belangrijk en leuk is. Hoe breng je die twee werelden samen?

En verder

24 In 2021 staat lezen op de agenda van Lucas
Van de redactie

26 Het autobiografieproject: ‘Het gaat over de leerling zelf, dat is de kracht’
Marenka van Toor

30 Via de taal van data naar betere resultaten
Marjolein van Dijk 

32 Rijke teksten motiveren het lezen
Brigitte Bloem

40 ″ Ik ben bewuster na gaan denken over het vak van leraar”
Joost Peters

48 Samenwerkend onderwijzen, Corona en Co-teaching (II)

52 ISK-klas: Marley
Frans Ottenhof en Karin Verdel

Ingezonden

44 Hoe bereiden we vmbo-leerlingen voor op een onzekere toekomst?
Bestuur Platform vmbo D&P, red. Anja Vink

Tip van de redactie

43 Column Mark Buck : Kaartachterstand

47 Hanna Bijlsma en Mirjam Keyser schreven: Erken de ongelijkheid, de kracht van diversiteit in onderwijsteams Uit de collectie van Henk Sissing

Rubrieken

05 Editorial
11 Column Anne Bergsma: Toezicht met emotie
23 Gastcolumn Arno van Uden : Absolute beginner
29 Column Koen Ottenhof: Actief immuniseren
35 Onderwijsonderzoek, voor u geselecteerd door Didactief
36 In het kort
39 NRO/Kennisrotonde : onderzoek op school: ga ermee aan de slag!
46 Boeken
48 Gastrecensie: 7 strategieen voor formatieve evaluatie
50 Pelgrim in podcastland: een groeibriljant met praktische tips voor beginnende docenten
51 Netwerk Filmeducatie: ‘Film laat leerlingen de theorie beleven’
54 Uit de collectie van Henk Sissing
55 Bericht van het Nationaal Onderwijsmuseum