Van twaalf tot achttien — Jrg. 25 (december 2015) nr. 10

05 Editorial

11 Behandel kinderen zo ongelijk mogelijk om ze gelijke kansen te geven [Column]
Jan Fasen

12 ‘In de stilte gebeurt het’
Bill Banning
Een echte drijfveer van een leraar is een persoonlijk verhaal.

14 ‘Elke vorm van onderwijs is een vorm van opvoeding’
Frans Ottenhof
Denker des Vaderlands Marli Huijer over onderwijs

17 Berichten

22 Teruggaan om te groeien
Jacob van Wielink en Marnix Reijmerink
Hoe werkt de Transitiecirkel als het andere niet meer werkt?

25 Lars [Column]
Frans Ottenhof

26 Een pedagogische kijk op onderwijs is onontbeerlijk
Nickel van der Vorm

28 Scholen die wrikken aan het systeem
Piet Post

31 Er valt nog best iets te leren aan die ‘informatievaardige’ scholier [Column]
Vincent Janssen

32 ‘Erover praten maakt het makkelijker’
Simone Barneveld

34 Een maaklab in de school, hoe cool!
Carla Desain

36 LOB ontmoet… plusdocument
Dorien Stals

38 NU – lopende zaken
40 Onderzoeksnieuws, voor u geselecteerd door Didactief

42 Lezen en schrijven buiten het boekje
Carolien Nout

44 Een goed begin is het halve werk
Frank Gaarthuis

46 Net zo lang oefenen tot je het in de vingers hebt
Renée Conradi

49 Diversiteit is verrijkend, zolang niemand de waarheid claimt [Column]
Frank Weijers

50 Professionalisering

52 De persoonlijke canon van … Rachel Baan
Renée Conradi

54 Boeken
56 De Boekenkring

59 Kerstpakket [Column]
Piet Post

60 Must Think: Gert Biesta over Emmanuel Levinas
Henk Sissing