Op Adem — Jrg. 1 (juni 2020) nr. 6

08 Op adem komen
Bestuursvoorzitter Jan Bot blijft goed geaard door (groene) creativiteit. Basisschooldirecteur Katinka Dormans komt tot rust tussen de heuvels.

12 Profs van de Toekomst
Keihard werken, de dood vlakbij, zelf ziek worden: je zult maar student hbo-verpleegkunde zijn in coronatijd. Deze vier jonge vrouwen stonden en staan aan het front.

18 Janka Stoker
Als hoogleraar Leiderschap en Organisatieverandering ziet ze hoe deze tijd de boel openbreekt naar innovaties. Een gouden regel voor crisismanagement: Blijf communiceren met alle betrokkenen, ook als je nog niet alles weet.

24 Mooie ontdekkingen
Onder druk wordt alles vloeibaar. Welke positieve ervaringen deden scholen op toen alles ineens anders moest?

34 Ruth Peetoom
Predikant, politicus en nu uitgever van Het Goede Leven. “Christelijke scholen hebben een groot goed: ze kennen een lange traditie van persoonsvorming.” En dat is belangrijke bagage in de hernieuwde zoektocht naar zingeving.

40 De 5 meestgestelde vragen aan de juridische helpdesk
Kan ik de reiskostenvergoeding stopzetten en de schoolreis kosteloos annuleren? En nog drie andere vragen die nooit eerder binnenkwamen, maar nu wel.

44 Pak de kansen van deze crisis
Grijpen scholen deze tijd aan om het onderwijs structureel anders in te richten? Vier schoolbestuurders aan het woord over de kansen van een systeembreuk. “We hebben nu het lef gehad om kinderen anders te toetsen – kunnen we dat vasthouden in het nieuwe seizoen?”

53 Die ene zin
IKC-directeur Marion van de Kamer beseft dat de ladder naar succes wel tegen de goede muur moet staan. Directeur-bestuurder René van der Thiel ervaart de heftigheid van de crisis als hét moment om zaken op te pakken die we uit het oog hadden verloren.

58 Door de ogen van
Verhalenverteller Guido de Bruin leert docenten hoe zij Bijbelverhalen in de klas gestalte kunnen geven. Want zoeken naar eigenheid, vertrouwen hebben, falen, liefde: geen menselijke emotie is de Bijbel vreemd.

60 Waar is het onderwijs goed voor?
Goede vraag – wetenschapper en adviseur Chris Hermans schreef met anderen een essybundel erover. De menselijke maat dreigt in het onderwijs verloren te gaan, ziet hij. “Elk kind is meer dan de prestaties die het heeft verricht.”