JSW Jeugd in school en wereld — Jrg. 104 (Januari 2020) nr. 5

06 De risico’s van hypes : Passend pedagogisch-didactisch handelen bij begaafde leerlingen
Eleonoor van Gerven
Een systemische aanpak van het onderwijs aan begaafde leerlingen is wenselijk. Daardoor kun je in een pre-diagnostisch stadium op basis van maatwerkinterventies het leren van een begaafde leerling bevorderen als dat niet of onvoldoende op gang komt.

12 Hoe ondersteun je hoogbegaafde leerlingen?
Femke van der Wilt
Dat hoogbegaafdheid niet altijd een zegen is, weet specialist hoogbegaafdheid Tijl Koenderink als geen ander. Hij werd gepest op de basisschool, heeft drie middelbare scholen versleten en kon na het behalen van zijn diploma niet goed zijn draai vinden.

18 Onderwijs op een begaafdheidsprofielschool
Hannie Kiers
Het werken op een begaafdheidsprofielschool (BP-school) is net als op andere scholen hectisch, uitdagend en er is altijd net te weinig tijd. Het verschil zit hem in de aanpak van de begeleiding van meer- en hoogbegaafde leerlingen.

32 Aandacht voor het zelfbeeld
Anouke Bakx
Een positief zelfbeeld draagt bij aan het welbevinden van kinderen. Dat geldt voor alle kinderen, ook voor (hoog)begaafde kinderen. (Hoog)begaafde kinderen voelen zich soms ‘anders’. Welke mechanismes kunnen van invloed zijn op het zelfbeeld van (hoog)begaafde leerlingen?

40 Interview Micha de Winter
Erik Ouwerkerk
Micha de Winter. Emeritus hoogleraar Maatschappelijke Opvoedingsvraagstukken. Lector Jeugd aan de Hogeschool Utrecht. Maar ook: adviseur voor de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling en de Raad voor het jeugdbeleid, consultant voor UNICEF, en vanaf het eerste moment betrokken bij de Vreedzame School. De wetenschapper verklaart zijn diverse werkzaamheden door de jaren heen: ‘Opvoeding en onderwijs zijn niet los te zien van de samenleving, en daarom heb ik altijd graag de studeerkamer verlaten om op stap te gaan in de maatschappelijke arena.’

Rubrieken

11 Column
16 Apps enzo
22 Op de agenda
25 Praktijk
29
Lezersactie
31 Stoppen of doorgaan?
36 Laat ze lezen!
39 Vakliteratuur
45 Over de grens
46 Gereedschap
50 Je maakt wat mee!