Gifted@248 — winter 2017

02 Interview met Suzanne Buis over haar boek De Droomdenker : ‘ik denk eigenlijk dat ik het zelf ben’
Erienne van der Veen
Na enige tijd als copywriter te hebben gewerkt voor een krant en verschillende bedrijven begon Suzanne Buis in 2001 met het schrijven van boeken. Kinderboeken vooral, voor 8- tot 12-jarigen, zoals de Floortje-reeks en de Lizzy-serie. Voor volwassenen schreef ze onder andere Mijn hoogbegaafde kind en ik, waarin ze ouders van hoogbegaafde kinderen hun verhaal laat doen. Onlangs maakte ze De droomdenker, een lees- en werkboek over hoogbegaafdheid, hoogsensitiviteit en beelddenken.

05 Column Rineke Derksen

06 Reset je brein met droedelkracht
Marijke Sluijter
Droedelen, zomaar een potje krabbelen op papier. Veel mensen doen het. Het lijkt niet nuttig, het wordt vaak niks, en als het wel ergens op lijkt hoeft het niet mooi te zijn. Waarom doen ze het dan? ‘Weet ik niet, het is gewoon lekker,’ zullen de meesten zeggen. Maar toch zit er meer in dan je in eerste instantie denkt.
Marijke Sluijter auteur van ‘Het Grote Droedelboek’ heeft hier voor gifted@248 een artikel over geschreven.

08 De school als gevangenis
Jack Provily

12 De koptelefoon als symptoombestrijder : hoe leer je een kind zich te concemtreren in de klas?
Gerarda van der Veen
Gerarda van der Veen (specialist hooggevoeligheid) schrijft over de koptelefoon als symptoombestrijding. Het gebruik van koptelefoons in de klas neemt toe, het zou kinderen helpen om zich beter te concentreren. Maar is het echt waar dat steeds meer kinderen zo snel overprikkeld zijn dat zij een koptelefoon nodig hebben? Of is er meer aan de hand?

15 Boekrecensies

16 Ja maar, HOE dan?
Floor Raeijmaekers

19 Gifted kids

27 Column Tessa Kieboom

28 Wat zijn jouw regels voor succes? : perfectionisme en faalangst
Marrigje de Bok

32 Waarom heet een fiets een fiets en stoel een stoel? : geen taalregels leren, maar nadenken over taal
Fabien van der Ham 

36 Kunnen uitblinken moet je ook worden toevertrouwd
Leonieke Boogaard

39 KwaliteitsRegister HoogBegaafdheid

42 Gelegaliseerd mishandelen van slimme kinderen : de tragedie van Marek : kinderen zijn nog steeds overgeleverd aan de grillen van volwassenen
Charlotte  Visch
Kinderen zijn nog steeds overgeleverd aan de grillen van volwassenen. Charlotte Visch (ontwikkelaar Integratieve Kindertherapie) schrijft over de tragiek van Marek (8 jaar). Als slim ventje van 4 jaar begint hij enthousiast aan groep 1 op zijn eerste school. Wat een tegenvaller! De kinderen in de groep begrijpen hem niet als hij spreekt over sterren en planeten. De juffen verwachten van hem ‘kleutergedrag’ en kunnen niet begrijpen wat hem bezighoudt. Na twee maanden al gaat hij met grote tegenzin beginnen aan de schooldag. Marek voelt zich verdrietig en wil eigenlijk niet meer naar school. Hij verveelt zich enorm en op 5-jarige leeftijd leert hij zichzelf lezen. Helaas is dat in groep 1 en 2 niet de bedoeling. Volgens de school is hij niet slim, maar is juist alles te moeilijk voor hem.