Didactief — Jrg. 49 (mei 2019) nr. 5

06 Opinie: lerarentekort en detachering

07 Wandelen met Sjoerd Karsten

08 Kompas van de leider
Impliciete kennis is schoolleiders vaak meer waard dan onderzoek, ontdekte promovenda Annemarie Neeleman. En dat roept vragen op: ‘Hoe denken wij als samenleving over hun professionaliteit?’ 

11 Rondom het Binnenhof: Lerarencollectief

12 Onderzoekende student: ander lokaal voor 21e-eeuwse vaardigheden

13 Drie vragen aan: Peter Tamboer, column: Sietske Waslander

14 Diversiteit onder druk
Verbijsterd is hij: het ging juist zo goed met zijn diversiteitslessen, vertelt de Britse leraar Andrew Moffat. Maar sinds een petitie van ouders en online bedreigingen belt hij dagelijks even zijn man als hij veilig op school is aangekomen. Het protest in Birmingham kan een precedent scheppen. Bezwijkt de overheid onder druk van een minderheid die het debat gijzelt?

20 Teacher leadership
Marco Snoek en collega’s (HvA) spitten de (inter)nationale literatuur door. Hun conclusie: leiderschap van leraren werkt het best als het hele team zich informeel aangesproken voelt om initiatief te nemen.

22 Kan de leraar in romans zich meten met de praktijk?

25 Rekentoets: reconstructive (en lees online verder)

26 Praktijk in beeld: Scholierenverkiezingen

28 In de biotoop van ‘meeloper’ Cindy Stienstra

30 Niet straks, nu!
Een voortvarende les van Fred Korthagen: de ‘regie-ik’ kan de ‘uitstel-ik’ aansturen. Nuttige kennis als je leerlingen weer eens tegen hun huiswerk aanhikken.

32 Leraar onderzoekt: Wibo van Lanen vertelt hoe zijn collega’s onderzoek gebruiken

34 Q&A: Emiel Copini over Cultuur in de Spiegel (CiS) in de praktijk

35 Onderzoek kort

39 Column: Biesta kiest

40 Zo doen literatuurlessen meer met je leerlingen

42 Auteur op bezoek geeft meer leesplezier

43 Column: Ferry Haan

44 Drie pedagogen over het jonge kind, vve en 21e-eeuwse vaardigheden

46 Beleid aan de macht
Hoe instabieler het beleid, hoe minder happig schoolleiders en leraren erop worden. Maak beleid klein en concreet, pleit onderzoeker Nadine van Engen, zich aansluitend bij de recente oproep van Tjeenk Willink.

48 Boeken

50 D to go

51 Colofon, volgende maand & D online