Toon — Jrg. 7 (september 2004) Nr. 7

Met in de binnekatern:
DOSSIER NIEUWE KOERS ONDERWIJSACHTERSTANDEN
(pag. 17 – 24)


3 Olympische en Paralympische Spelen
REDACTIONEEL
Boudewijn Hogeboom

6 T
ien tips om een goede leerkracht te worden
Rosa Eversteijn
In het boek ‘Juf met staarten op een zwarte school’ beschrijft Eefje Pleij haar persoonlijke ervaringen van de eerste drie jaren als docent op een zwarte basisschool. Hoe houd je als docent de moed erin en hoe blijf je enthousiast? Pleij geeft tien tips aan pas afgestudeerde docenten.

8 In gesprek met minister Maria van der Hoeven

Boudewijn Hogeboom en Loes de Vries
“Helaas moeten we vaststellen dat aan het eind van het primair onderwijs de achterstand niet altijd is ingelopen, soms is de achterstand zelfs vergroot. Het lukt tot nu toe dus nog onvoldoende, we moeten op zoek naar andere wegen. Dat is een belangrijke ambitie; het moet beter gaan met deze kinderen.”

12 Puk voelt zich thuis op peuterspeelzalen
Loes de Vries
De leidsters en kinderen van 2 Arnhemse peuterspeelzalen zijn enthousiast. Ze hopen met Puk & Ko een stevige impuls te geven aan de (tweede) taalontwikkeling van de peuters. Puk is een handpop die hoort bij de ‘methode’ Puk & Ko en is niet meer weg te denken bij welke activiteiten dan ook.

14 De overstap van theorie naar praktijk op een zwarte school
Rosa Eversteijn
“Ik wil het praktijkgerichte, inhoudelijke taalbeleid waar ik jarenlang mee bezig ben geweest nu zelf in de praktijk brengen”, zegt van Betty van Dam. Jarenlang hield ze zich bezig met onderzoek en beleid op het gebied van taalontwikkeling voor het NT2 onderwijs. Nu is ze directeur van een zwarte school.

——————————————————————————–
17 – 24 DOSSIER
NIEUWE KOERS ONDERWIJSACHTERSTANDEN
De minister zegt het zelf in TooN: “We moeten op zoek naar andere wegen.” Bezuinigingen staan voor de deur, gemeente en schoolbesturen zijn niet langer verplicht om samen te werken, accentverschuivingen door het integratiedebat en het veiligheidsdebat en de gewichtenregeling wordt aangepast. Kortom: een nieuwe koers voor het achterstandenbeleid. Hoe zien schoolbestuurders, gemeenten en scholen de toekomst?

17 Verschuivende doelstellingen

18 Schoolbestuurders houden vast aan regiorol gemeenten

20 ‘Nederland mist solidariteit’

22 ‘Geen gelopen race’ voor wethouder

24 De zwakkere lijdt
——————————————————————————–


26 ‘Het is echt gezellig op school’
TERUG NAAR DE KUST
Elleke Poortvliet
‘Het verbale geweld loopt de spuigaten uit.’ Vijf jaar geleden was dat de sfeer op basisschool De Tongelaar in Eindhoven. Directeur en leerkrachten vertelden in TooN dat ze een training volgden over het omgaan met agressie en geweld. Hoe is het nu?

28 Intentieverklaring moet witte vlucht Utrecht tegengaan
Wil van Nunen
Het spel is begonnen! “Vanaf vandaag praten we niet meer over zwart en wit maar proberen we een meer strategische kant met elkaar op te gaan bij de inrichting van het Utrechts voortgezet onderwijs.” Aldus J. van Bergen van Gedeputeerde Staten provincie Utrecht bij de ondertekening van de intentieverklaring ‘Van Domino tot Stratego’.

Rubrieken


11
T
romgeroffel
kriens

25 ‘Onderwijs eerst!’
ZEEPKIST
Marion van de Sande

25 Allochtone of autochtone leerkracht, weinig verschil
de jonge onderzoeker
Rosa Eversteijn

30 BOEKENZO

32
KORT NIEUWS

34 GAAN

36 WATERdicht (zie onderaan)

40 Politie op school?
3-OVER

— Deze maand in WATERdicht:

Als ik water voel
Voel ik lekker en zacht
Als een mooie droom vannacht
Als een mooie bloem die altijd lacht

— Frehta, 12 jaar, Afghanistan