Toon — Jrg. 7 (juni 2004) Nr. 6

Met in de binnekatern: DOSSIER PRAKTIJKONDERWIJS (pag. 17 – 24)

3 Eindstation
REDACTIONEEL
De trein die oalt heet, ….
Boudewijn Hogeboom

6
Adopt a granny
Loes de Vries
In de Belgische plaats Tervuren, vlakbij Brussel, werken een basisschool en een seniorencentrum samen. Kinderen en ouderen ontmoeten elkaar regelmatig: ze doen spelletjes, dichten met elkaar, zingen samen. Dat blijkt goed voor de ontwikkeling van de kinderen. “We merken dat de contacten heel waardevol zijn.”

8 Nog ŽŽn keer: oalt in de schijnwerpers

Loes de Vries
TooN heeft vaak aandacht betseed aan het onderwijs in allochtone levende talen (oalt). Maar vanaf augustus is het over, oalt stopt. In dit afscheidsartikel wordt duidelijk wat dat betekent voor de betrokkenen: gemeenten, scholen, oalt-leerkrachten en kinderen. Zijn er nog mogelijkheden voor oalt?

12 ‘Die moet je niet groeten, die ken ik niet’ – Serie: De plattelandsschool
Reiny de Fijter
In het tweede deel van de serie over de plattelandsschool staan de ouders centraal. Wie zijn zij en wat typeert hen? Op de Burgemeester van Royenschool in Schoonoord (Drente) werkt sinds een tijdje Leny Klingenberg. Zij is oudercontactfunctionaris. Een gesprek met haar en drie moeders.

14 Leerlingen kunnen meer dan je denkt

Henk Hansma
Kinderen die zwak presteren, kunnen onverwacht goed uit de hoek komen. Misschien is dat de belangrijkste ervaring van basisscholen die ‘Kansrijke Taal’ invoeren. Met het concept werken leerkrachten op meerdere manieren aan goed taalonderwijs. Basisschool De Vlonder in Wedde krijgt er deze maand een certificaat voor.

——————————————————————————–
17 – 24 DOSSIER PRAKTIJKONDERWIJS

Jongeren die het niet redden in het vmbo gaan naar het praktijkonderwijs. Daar worden ze in praktijkgerichte lessen en een veilig, uitdagend pedagogisch klimaat voorbereid op de arbeidsmarkt. Wat is kenmerkend voor het praktijkonderwijs en welk type leerlingen gaat er precies heen? In het Dossier Praktijkonderwijs worden onder andere deze vragen beantwoord. Aandacht is er voor het portfolio, interne stages, het lesmateriaal ‘Promotie’ en het enthousiasme van een docente.

17 Praktijkonderwijs: het hoe en wat
Mary Huisman-Bakker

18 ‘Iedereen kan wat’
Reiny de Fijter

20 ‘Hier ben ik echt trots op’
Rosa Eversteijn

22 Eindelijk eigen boeken
Rosa Eversteijn

24 Succesvol op de arbeidsmarkt
Reiny de Fijter
——————————————————————————–


26 ‘Gemeenten en schoolbesturen zijn aan zet’
Peter Gramberg
Wie kent de toekomst van het onderwijsachterstandenbeleid? Peter Gramberg van het Transferpunt Onderwijsachterstanden laat betrokkenen aan het woord. “Een kind is niet alleen een 1.25- of een 1.9-leerling. Buiten school heeft het dezelfde problemen. Het rijk mag gemeenten en schoolbesturen niet tegen elkaar uitspelen.”

28 Horen, zien en doen
Jan Simons
De CŽdicu-leerpakketten bieden multimediale lessen waarin de computer een grote rol speelt. De pakketten zijn voorla laagtalig: beelden vertellen het verhaal. Dat geeft taalzwakke leerlingen de mogelijkheid de leerstof goed onder de knie te krijgen. En de leerkracht? Die heeft meer tijd voor de kinderen die extra zorg nodig hebben.

Rubrieken


11
Po‘zie-revue (zie onderaan)

15 H
oe raadselachtig is tweetaligheid?
de jonge onderzoeker
Rosa Eversteijn

25 Doorgaan
KRIENS

25 Hoofddoekjes
ZEEPKIST

30 BOEKENZO

32
KORT NIEUWS

34 GAAN

40 OALT
3-OVER
De oalt-leerkracht: hoe verder?


— Deze maand in Po‘zie-revue:

Mijn stad


Mijn stad zo rood als een roos
Ik hou van jou mijn stad
Ik zal jou nooit vergeten
Ik mis jou mijn stad
Als ik doodga denk ik nog steeds aan jou
Jij bent de mooiste stad van Irak
Mensen vragen altijd aan mij hoe ziet jouw stad eruit
Mijn antwoord is mijn stad heeft fantastische plekken
Mijn stad heeft glinsterende watervallen en bergen
Ik zeg altijd mijn stad mijn stad mijn stad

— Avan (S22, Montessori College Oost, Amsterdam)