Tondeldoos — Jrg. 14 (december 2013) Nr. 3

  2  TAK (= Techniek als kapstok)  (2)
Thijs Richter, in samenwerking met Pim van Dort en Mart van Gool
In het augustusnummer van de Tondeldoos kon u lezen hoe de integratie tussen taal met techniek (techniek als kapstok) tot stand kwam op de pabo van Breda. In dit vervolgartikel heb ik een gesprek met 2 docenten van pabo de Driestar uit Gouda en Pim van Dort (PMOT) over de koppeling tussen rekenen/wiskunde (R/W) en wetenschap en techniek (W&T). Nico den Besten is een van de rekendocenten en Johan Wilde is docent natuuronderwijs/wetenschap en techniek.

6  De Whistler, van medisch probleem tot technische oplossing
Tijs Richter & Nicole Haazen
Op een girlsday bij ASML in Veldhoven (omgeving Eindhoven) stond een kraampje van het ingenieursbureau CCM (= Centre for Concepts in Mechatronics). Achter de kraam stond Nicole Haazen. En in de kraam lag de Whistler, een ontwikkeling van CCM, samen met een academisch ziekenhuis en een ontwerpbureau. Hoe kwam Nicole nu eigenlijk in de techniek? En hoe belandde ze bij CCM en wat is nu eigenlijk een whistler?

10  Strak, strakker, strakst
Thijs Richter
Als je op een camping verblijft en je ziet ineens veel campinggasten zenuwachtig aan de scheerlijnen voelen, dan weet je dat er iets in de lucht hangt. Je besluit zelf ook nog maar even een extra haring in de grond te slaan om je tent of luifel nog strakker te trekken. Welke techniekaspecten kom je eigenlijk tegen als je dingen strakker wilt aantrekken? Op zoek naar de achtergronden van een groot aantal dagelijkse gebeurtenissen en gebruiksvoorwerpen.

14  Nieuws uit de Ontdekplek (1)
NIEUWS
Harry Valkenier
– Robotica en mechanica met de Legoleerlijn.nl
– EncyclopeDoe vernieuwd
– Eerste stap in de wetenschap met het Wetenlab
– Pissebed paleis
– Techniekset Elektronica. Bouw je eigen radio

16  Meer wetenschap en technologie: belangrijk, maar hoe doe je dat?
PLATFORM BéTA TECHNIEK
Politiek, bedrijfsleven en onderwijs hebben afgesproken dat elke basisschool in 2020 lessen verzorgt in wetenschap en technologie. Scholen onderschrijven het belang van onderzoek en ontwerpend leren. Maar waar de ene school er enthousiast mee aan de slag gaat, weet de andere niet waar de tijd vandaan te halen ‘om dit er ook nog eens bij te doen’.

18  Experimenteren, een koud kunstje!
Milou Willemsen
Wetenschap is in. Kinderen zijn er dol op! Haal daarom de wereld van wetenschap en technologie de klas in en ga met je leerlingen op ontdekkingsreis. Met de materialen van Stichting C3 is dat een koud kunstje.

22  De kracht van verhalen
Jubileumcongres VONK & Stichting Kinderen Lezen Techniek – 9 oktober 2013
In 1998 werd de Stichting Kinderen lezen techniek (SKLT) en de techniekvereniging VONK opgericht. De stichting en de vereniging hebben de afgelopen 15 jaar veel samengewerkt. SKLT gaf ieder jaar een kinderboek op het gebied van techniek uit en VONK ontwikkelde een lesbrief daarnaast en gaf dit samen met het boek cadeau aan de bezoekers van haar techniekconferenties. Reden voor een feestje met als titel De kracht van verhalen. Een impressie van die bijeenkomst op 9 oktober, in het gebouw de Waaier, op het terrein van de universiteit Twente.

29  Verslag Nationaal Industrie Debat 2013
NIEUWS
Woensdag 2 oktober vond een techniekdebat plaats in de Jaarbeurs georganiseerd door SIC. (Stichting Industrie Communicatie). Een verslag daarvan vindt u hieronder. Doel is partners te vinden die zich ook sterk willen maken voor een opbouw vanuit de jeugd voor techniek met een landelijk bereik. Bert Nagel directeur Ontdekhoek Nederland, maakte ons hierop attent. Over het tekort aan technici heeft de Ontdekhoek een analyse gemaakt. Deze analyse is opgenomen in het blad De Ingenieur en na te lezen op de website van VONK. De Ontdekhoek heeft in de afgelopen 30 jaar al vele kiemen voor een goede oplossing gelegd die tegen lage kosten naar een landelijk bereik kan worden opgeschaald. Kritiek geven is altijd makkelijk maar de Ontdekhoek wil hiermee laten zien hoe het ook zou kunnen.

30  NIEUWS
– De Frutsels
– Alles van papier en karton
– Sunny Schools betrekt leerlingen en omgeving bij zonne-energie op school.