Tondeldoos — Jrg. 13 (oktober 2012) Nr. 3

2 Chemielessen in een handomdraai
Francien Yntema i.s.m. Florien de Brouwer
Nieuwsgierigheid, dat is waarschijnlijk de leukste eigenschap van kinderen. Stichting C3 promoot chemie onder jongeren.

4 Techniek Toernooi 2012
NIEUWS
32 basisscholen pakken de prijzen

5 Vijfentwintig jaar Pixar
NIEUWS
Van ouderwetse Zoetrope tot 3D Artscape

5 Nieuwe druk van ‘Praktische Didactiek voor Natuuronderwijs’

NIEUWS
In 1994 verscheen de eerste druk en in augustus 2012 verscheen de zevende druk. Ontwikkelingen in techniek- en pabo-land gaan snel.

6 ‘Energie in de klas’ bij Praktijkschool Prakticon te Doetinchem
PROJECT
Chris Bloemberg
Voor de zomervakantie met de klas bezig geweest met een project dat ging over Groene Energie. Dit project was uitgeschreven door SOM uit Nijmegen. Een organisatie die allerlei verschillende projecten ontwikkeld die te maken hebben met duurzaamheid. Het doel van het ‘Groene Energie’ project was de leerlingen bewust te maken van hun eigen energie verbruik en hoe ze hierop kunnen besparen. Met behulp van werkbladen, proefjes en excursies zijn we hiermee aan de slag gegaan.

8 Terugkerende thema’s in de kleuterklas door een technische bril bekeken
Kris Hulsen & Silke van den Bilcke
Sinds 2010 bieden nieuwe eindtermen en aangepaste leerplannen voor het domein techniek een beter houvast aan Vlaamse leerkrachten in het basisonderwijs en de eerste graad van het secundair onderwijs. Groot belang gaat daarbij uit naar authentieke en herkenbare leersituaties waarbij leerlingen ervaringen opdoen met de verschillende kerncomponenten (technisch systeem, technisch proces, hulpmiddelen, keuzes) en dimensies (begrijpen, hanteren en duiden) van techniek. Aanleidingen en aanknopingspunten voor techniek kunnen worden gevonden in actualiteit, spontane behoeften/noodzaak binnen de eigen klas, geplande evenementen en feesten en .. weerkerende thema’s.

13 Veiligheid en zagen
Monique Beljaars
Kinderen leren zagen, gaat gepaard met veilig leren zagen! Het hout moet stevig vastgeklemd zitten om goed te kunnen gaan zagen. De kinderen krijgen dan ook eerst een Klemmenles in groep 3.

16 Talenten en beroepen in Wetenschap & Techniek ontdekken
SCHOOL AAN ZET / TALENTENKIJKER
School aan Zet biedt samen met VHTO de mogelijkheid om met Wetenschap & Techniek in groep 6, 7 en 8 aan de slag te gaan. De gratis lesmodule Talentenkijker (ontwikkeld door VHTO en Science Center NEMO) is een instrument dat ingezet kan worden om binnen School aan Zet te werken aan het thema Wetenschap & Techniek. (www.schoolaanzet.nl / www.talentenkijker.nl)

18 Een workshop vol smelten en stollen
Thijs Richter
Op uitnodiging van nichtje Marloes mee naar een workshop chocolade. Als je de kans krijgt moet je zeker zo’n leuke ervaring opdoen. En na afloop weet je precies het verschil tussen smelten en stollen.

22 Lesprogramma ‘Droge Voeten’
Marjon ten Heggeler-Bliek
Leerlingen bedenken oplossingen voor waterbeheer anno 2012 in het nieuwe lesprogramma ‘Droge Voeten’.

24 Kapla-plus: TomTecT
Thijs Richter
Kapla (kabouter plankjes) met scharnieren in twee afmetingen: TomTecT

26 Wat is het verschil / overeenkomst tussen …..
Thijs Richter
Overeenkomst en verschil van/tussen een grote nagelknipper en een klein nageknippertje?

27 Techniek op de werkvloer
VONK-CONFERENTIE 2012
Vrijdag 30 november 2012, basisschool De Wichelroede, Udenhout.

28 De Bee-Bot in de praktijk
Thijs Richter
Op het Techniek Toernooi afgelopen juni kwam ik een leermiddel tegen dat me onmiddellijk 30 jaar terug in de tijd verplaatste. Verdraaid, dat is toch zo’n Logo-robot? Of is het net een beetje anders? Ik sprak met Marc Kruijs van de firma DO-IT@School en kreeg een adres van een basisschool, de Vlier in Helmond, die met de robot werkte. Tijd om een aantal leerlingen aan de tand te voelen!