Tondeldoos — Jrg. 11 (maart 2010) Nr. 1

2 Op bezoek bij onze zuiderburen
ACHTERGROND
Thijs Richter
In Technopolis, in Mechelen tussen Brussel en Antwerpen, werd op 16 november een onderwijsdag gehouden voor het primair onderwijs. Ze hadden al ervaring met zulke dagen voor het secundair onderwijs (ons voortgezet onderwijs) maar voor de ‘lagere school’ was dit de eerste keer. Ik was nog nooit in Technopolis geweest en ik had al veel gehoord van TOS 21, Techniek op school voor de 21e eeuw. Redenen genoeg om de grens over te gaan.

6 Hanteren van Techniek in de basisschool…. met het oog op een zachte implementatie
ACHTERGROND
Gaby Duyvejonck
In dit artikel wil men een lans breken voor een zachte implementatie van techniek, waarmee we bedoelen dat er al heel wat kan gebeuren zonder dat de leerkracht zich voortdurend dient af te vragen of wat zij/hij doet, nu wel conform de ‘gangbare richtlijnen’ gebeurt.

9 Luister-cd met de junior bta canon
ACHTERGROND
Monique Beljaars
Op 5 cd’s met een totale luisterduur van 314 minuten komen kinderen meer te weten van belangrijke onderwerpen uit de wetenschap.

10 ToolKid: gereedschap op het kinderlijf geschreven
ACHTERGROND
ToolKid
Voor wie aanwezig was op de Vonk Techniekdag van 2008 en/of 2009 klinkt de naam misschien al bekend in de oren. Voor leerkrachten die techniek een warm hart toedragen, maar de laatste twee Techniekdagen hebben gemist, is de naam ToolKid waarschijnlijk nieuw. Zij die de goedgevulde ToolKidtas openen, geloven hun ogen niet. Eindelijk een 21-delige set gereedschap geschikt voor kinderen in de leeftijd van circa 5 t/m 12 jaar. Ergonomisch afgestemd op de motoriek en fysieke ontwikkeling van kinderen. En volkomen veilig voor uw leerlingen om er zelfstandig mee aan de slag te gaan.

13 Prachtige kindervragen beantwoord
ACHTERGROND
Nico Zornig, Chris Geurts & hun kinderen
Antwoorden op de vragen:
– Hoe kunnen satellieten weten dat de TOM TOM-navigator in onze auto zit en hoe kan de TOM TOM weten dat wij dat blauwe pijltje op het scherm zijn dat voortbeweegt?
– Hoe komt de stroom in een batterij?

15 Doe mee met Gered Gereedschap
ACHTERGROND
Jojanneke Drijver

De meeste ontwikkelingslanden beschikken niet of nauwelijks over goed gereedschap. Juist in deze landen is gereedschap hard nodig om letterlijk te bouwen aan een betere toekomst. Met opgeknapt gereedschap uit Nederland kunnen mensen in ontwikkelingslanden een vakopleiding volgen, een eigen bedrijf starten en werken aan een zelfstandig bestaan. Met het scholenproject van Gered Gereedschap kan jouw school het verschil maken!

16 Wie niet sterk is, moet slim zijn / Een lesje over hefbomen in groep 3
REPORTAGE
Thijs Richter
Hefbomen, ŽŽn van de oudste menselijke uitvindingen. Zo alledaags, maar hoe werkt het eigenlijk. De moeite waard om te onderzoeken. Met een paar eenvoudige demonstraties met echte spullen die de kinderen kennen uit hun eigen leefomgeving. Met grote spullen waardoor de kinderen meteen betrokken zijn. Op naar school met een kruiwagen vol geladen met een bokje, een ladder en een koevoet. Deze les wordt gegeven door een techniekdocent aan een ROC. Een echte techneut dus. Wat is daarvan de meerwaarde?

19 Dansende Beelden: kunstzinnige technici of technische kunstenaars?
REPORTAGE
Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch (SM’s) & TechXperience!
TechXperience! (ŽŽn van de vijf regionale platforms in Noord-Brabant) en het SM’s – Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch, boden in 2009 samen en in combinatie met Stichting De Uitvinders een Kunst en Techniekproject aan onder het thema: Dansende Beelden. In dit project komen techniek en kunst samen. Leerlingen ontdekken en ontwerpen op creatieve wijze bewegingsprincipes.

22 Wetenschap in de klas
REPORTAGE
Programma VTB
Iedere leerkracht kent het: de lekkende melkbeker. Maar waarom lekt de ene beker wel en de andere niet? Zo’n vraag prikkelt de kinderen om op onderzoek uit te gaan. Dat is de essentie van onderwijs in wetenschap en techniek: de onderzoekende houding van kinderen stimuleren.

24 Missie Maan / Stimuleert verwondering en nieuwsgierigheid
REPORTAGE
Wendy van den Putte, Franois Swinkels & Monique Beljaars
‘In boekjes tekenen ze de maan altijd geel, maar ik weet nu dat de maan grijs is’. Gijs (9) van de Neptunusschool uit Amsterdam heeft zojuist vanaf het dak van zijn school voor de eerste keer door een echte telescoop naar de maan gekeken. Hij vond het een hele ervaring, een ervaring die hij deelde met duizenden basisschoolkinderen door heel Nederland die in de week van 8 tot 11 december ’s ochtends vanaf het schoolplein de maan bestudeerden.

28 Workshop/Gastles met potjes en blikjes
PRAKTIJK
Thijs Richter
Naar aanleiding van het artikel uit de vorige Tondeldoos (U moet de groenten van HAK hebben) vroeg ik de firma HAK om 250 potjes met deksels en 150 blikjes. Daar zou vast wel iets leuks mee te bedenken zijn voor het onderwijs! Een impressie van de VONK-workshop op 11 november en een gastles in Gemert op 11 december.

32 Japanse zagen
PRAKTIJK
Iris en Sil & Juf Gerrie
Dit verhaal over de Japanse zaag is gemaakt door Iris Kusters en Sil van Schijndel uit groep 5/6 (eigenlijk groep 6) van de Ds. Swildensschool uit Gemert.

35 Science Tube voor groep 7/8
PRAKTIJK
Thijs Richter
In het voorjaar van 2010 start SchoolTV met een zestal uitzendingen die de combinatie tussen Engels en wetenschap en techniek mogelijk maken. Welke onderwerpen komen aan bod en op welke manier ondergaan de kinderen deze combinatie?

38 Uitvindersproject 2009-2010 leeft in gehele provincie Noord-Brabant
PRAKTIJK
Chris Voets
Verslag van een unieke techniekbeleving voor basisschoolkinderen.

40 Opening ‘ Ontdekfabriek under construction’ (dromen, durven en doen)
PRAKTIJK
Thijs Richter
Informatie over de ‘ Ontdekfabriek under construction’ (www.deontdekfabriek.nl en www.deuitvinders.com)

42 Verenigingsnieuws
Ad van den Brand, voorzitter

44 Persbericht
De directie van Technika 10 Nederland, Jennie Westendorp & Mieneke Knottenbelt
– Gevolgen nieuwe Arbowet in het onderwijs: opstellen Arbocatalogus po
– Technika 10 in Nederland
– Winkel en lesmateriaal