Tijdschrift voor Remedial Teaching — Jrg. 22 (december 2014) Nr. 5

3  2015, here we come!
REDACTIONEEL
Melanie Modderman

6  ACTUEEL
– Zet alvast in de agenda!
– Leerlingen speciaal basisonderwijs zijn beter gaan rekenen
– Kandidaten met een beperking
– Kennis van leerlijnen is essentieel voor goed rekenonderwijs
– Twee uur extra gym verbetert schoolprestaties
– Wist je dat… er nu ook e-books te leen zijn bij de bibliotheek?
– Nieuwe regelgeving overgang PO naar VO
– Onderzoek autochtone achterstandsleerlingen
– Goede leerlingen verdienen net zoveel ondersteuning als zwakke leerlingen

8  Professor Ruijssenaars benadrukt belang remedial teaching ‘Tijd om te veranderen is nu aangebroken!’
Melanie Modderman
Professor Wied Ruijssenaars sprak tijdens het symposium ’10 jaar Amacura’ in Sittard op 9 oktober veelbelovende en duidelijke woorden. Ruijssenaars zette de veranderingen in de vergoede dyslexiezorg en het onderwijs in historisch perspectief en plaatste daarbij de remedial teacher terug in de schakel. Hij richtte zich in zijn verhaal duidelijk op het nu: de transitiefase, de verantwoordelijkheden van de gemeentebesturen en samenwerkingsverbanden, en daarmee op de mogelijke taken in de toekomst. Dus rt’ers opgelet: er is werk aan de winkel.

11  Begrijpend lezen met BLIKSEM
Maud van Druenen & Willy van Elsäcker
Bij begrijpend lezen draait het voornamelijk om het aanleren en inoefenen van strategieën. De remedial teacher kan hierin een belangrijke rol spelen. Door strategiegebruik hardop denkend voor te doen (te ‘modelen’) aan een kind, laat de rt’er zien hoe zij worstelt met een tekst en welke oplossingen zij inzet om die tekst te begrijpen. Door dit regelmatig voor te doen en het kind hiermee te laten oefenen, is de kans groot dat deze strategie beklijft en hij het zelf gaat toepassen. Dit is in een notendop de BLIKSEM-aanpak. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat deze aanpak effectief is. Niet in de minste plaats omdat er motiverende en aansprekende teksten voor de kinderen worden gebruikt.

15  Casus: Hoe leer je kinderen met een lag IQ beter lezen?
Leontine le Blanc
Elk kind is uniek en heeft zijn eigen aanpak nodig bij remedial teaching. Hoe zorg jij ervoor dat een kind weer vooruit gaat op een bepaald vakgebied? Deze keer een kijkje in de keuken van remedial teacher Leontine le Blanc die aan de slag ging met Kim uit groep 7. Kim heeft een total IQ van 71 en haar leesresultaten staan al een tijdje stil.

17  Wat je als beginnend zelfstandige echt moet weten
Marion Visser
Als remedial teacher staat een leerling central en moet je de leerstof goed kunnen overbrengen op je leerling. Maar als je besluit een eigen praktijk te beginnen, dien je plots over veel meer kwaliteiten te beschikken. Heb je zakelijke competenties? Hoe ga je acquireren en de juiste netwerken aanboren? Deze bijlage laat zien waar je allemaal rekening mee moet houden als je een succesvolle rt-praktijk wilt starten.

20  De rol van de ouder in de eigen praktijk
Geke Klapwijk
Samenwerken met ouders is een belangrijk onderdeel van het werk in een eigen praktijk voor remedial teaching. Zo verwacht de rt’er van de ouders dat zij ondersteunen bij het oefenen van de vaardigheden die centraal staan in de behandeling of de begeleiding. Daarmee vervullen zij als partners in het leer- en ontwikkelingsproces van hun kind een belangrijke rol. In dit artikel wordt beschreven hoe verschillende werkrelaties met ouders kunnen worden herkend en hoe je het beste de samenwerking kunt afstemmen met ouders.

23  Prijzen en belonen in de eigen praktijk
GASTCOLUMN
Tanja van Beukering

24  De eigen praktijk van…
PORTRETTEN
Melanie Modderman
Op deze twee pagina’s laten we twee inspirerende en creatieve remedial teachers met een eigen praktijk aan het woord. Ondernemers pur sang die het verschil proberen te maken.

26  Juridische zaken van een eigen praktijk / IFAA Amsterdam
PRAKTISCH
De juridische regels vliegen je om de oren als je een eigen praktijk begint. De accountants van IFAA Accountants & Belastingadviseurs in Amsterdam geven antwoord op de meest prangende vragen die hierbij om de hoek komen kijken.

28  Je eigen taal- en rekenorthotheek
Welke materialen zijn van belang in de eigen praktijk? Deze vraag stelden we enkele van onze leden. Hieronder een overzicht met de musthaves voor de eigen praktijk. En dan voornamelijk gericht op de terreinen rekenen en taal voor het primair onderwijs. Wees je ervan bewust dat je niet alles hoeft aan te schaffen. Kijk vooral wat jouw leerlingen nodig hebben en of je op school  en met collega’s materialen kunt uitwisselen.

29  Starter Margriet Smit: ‘De meeste tijd gaat zitten in het opbouwen van naamsbekendheid’
VERS BLOED
Margriet Smit
Normaal gesproken komen in de rubriek Vers Bloed remedial teachers aan het woord die nog niet zo lang geleden zijn afgestudeerd aan een Master SEN-opleiding. Omdat dit themanummer van Tijdschrift voor Remedial Teaching gaat over de eigen praktijk, laten we ditmaal Margriet Smit (33) een het woord die onlangs als remedial teacher is gestart met haar eigen bedrijf.

30  Werken met taalprofielen uit Begrijpend lezen 3.0 van Cito
ACHTERGROND
Judith Hollenberg en Ineke Jongen
De ene leerling met een zwakke score op begrijpend lezen is de andere niet. De taalprofielen en het bijbehorende stroomdiagram in de nieuwe toetsen Begrijpend lezen 3.0 van Cito helpen de remedial teacher om optimal in te spelen op de behoeften van de leerling. In dit artikel maak je kennis met deze taalprofielen en hoe je ze tijdens de remedial teaching effectief kunt inzetten.

32  Vier vragen aan Wijnand Dekker over het werkgeheugen
INTERVIEW
Erica Jansen
‘Werkgeheugen is belangrijke voorspeller voor schoolsucces’, kopten wij in ons vorige nummer. In dat artikel is uitgelegd wat het werkgeheugen inhoudt en welke wetenschappelijke onderbouwde trainingen je kinderen met werkgeheugenproblematiek kunt bieden. Nu stellen we GZ-psycholoog en orthopedagoog-generalist Wijnand Dekker van praktijk Dekker & Dooyeweerd 4 vragen waarin hij praktische adviezen geeft om het werkgeheugen te verbeteren.

34  GESIGNALEERD
– What’s App?
– Jippie!
– Shut the box
– Nationale SEN Conferentie
– Proef op de som
– Marions spellinghoekje

36  RECENSIES
– Broddelen, een (on)begrepen stoornis
– Executieve functies versterken op school. Een praktische gids voor leerkrachten
– Jeugdbeleid in transitie
– Van gedragsregulering naar opvoeding

38  LBRT info