Tijdschrift voor lerarenopleiders — Jrg. 42 (juni 2021) nr. 2

01 Onderzoek
Edwin Buijs & Helma Oolbekkink-Marchand
Opleiden voor vernieuwingsonderwijs: welke beelden hebben studenten en lerarenopleiders daarbij?

12 Nieuwe aanpak/ methodiek
Liesbeth Martens & Ilse van Hooydonck
Sesam: taal als didactische toegangspoort tot kennis

27 Praktijkvoorbeeld
Gerda Geerdink & Marijke Gommers
Met studenten als partners worden lerarenopleiders beter en effectiever in het rolmodelen

42 Praktijkvoorbeeld
Skrällan de Maeyer, Kaat Verhaeghe, Bert Wastijn, Joke den Haese, Geert de Raedemaeker
Een meerstemmige profielvergadering als kans tot professionaliseren

49 Onderzoek
Ralph Meulenbroeks & Micha Ummels
Ervaringen met dagboekreflecties binnen de universitaire lerarenopleiding

59 Nieuwe methodiek
Emmy Vrieling-Teunter, Nancy van Maanen, Marjon de Boer-Bruggink
Studenten aan het roer: ontwikkeling van een gepersonaliseerd portfolio

71 Praktijkvoorbeeld
Emmy Vrieling-Teunter, Nancy van Maanen, Marjon de Boer-Bruggink
Pabostudenten coachend begeleiden bij het vormgeven van hun gepersonaliseerde portfolio

78 Onderzoek
Wouter Smets, Sophie Bollen, Lies Vercauteren, Carla van Boxtel
Historisch leren denken: een Lesson Study-cyclus over doelgerichtheid bij student-leraren geschiedenis

91 Nieuwe aanpak
Dr. Martine Gijsel, Lida Klaver, Lilian Kiers, Mariët Lubbers & Marian Lenferink
Lesson Study als afstudeeronderzoek op de pabo

103 Onderzoek
Virginie März, Femke Geijsel, Lisa Gaikhorst, Catherine van Nieuwenhoven
Leraar ben je in een school: voorbereiding op de schoolorganisatorische dimensie van het leraarschap

119 Recensie
Bert van Veldhuizen
Bespreking van het boek ‘Waar wij een vak leerden. Honderd jaar modern beroepsonderwijs’

121 Recensie
Rachel Verheijen-Tiemstra
Bespreking van het proefschrift ‘Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen’