TIB, Tijdschrift intern begeleiders — Jrg. 6 (januari 2015) nr. 1

4 Nieuws gemist

6 Passend onderwijs biedt ruimte aan professionals
Sinds dit schooljaar is passend onderwijs ingevoerd. Dat betekent niet dat scholen ineens enorm veranderd zijn. Toch biedt passend onderwijs kansen aan IB’ers om meer initiatief te nemen en betere ondersteuning voor leerlingen te organiseren. Waar liggen die kansen, en hoe kun je ze benutten?

11 Checklist 1

12 “Passend onderwijs vraagt een participerende ondersteuningsvorm”
In de visie van Marianne den Otter verandert de rol van IB’er van ‘duizenddingendoekje’ naar facilitator: zij moet het zo organiseren dat leerkrachten gestimuleerd en gefaciliteerd ¬†worden om zich te scholen op een terrein. Zo krijg je in elke bouw ene expertteam. De IB’er overziet het geheel en helpt bij het arrangeren.

15 Column

17 IB-innovatief: Gamification
Bij app- en gameontwikkelaars ontstaat een trend om allerlei onderwijskundige onderwerpen te verpakken in games. Kinderen krijgen de kans om al gamend te leren. Games en Education vormen samen de term ‘gamification’ en daar lijkt het onderwijs veel mee te kunnen.

21 TIBtips

22 Media

23 School aan Zet

27 Media

29 Van intern begeleider naar integratiebegeleider?
“Bij de invoering van ‘Passend Onderwijs”, inmiddels alweer zo’n vijf jaar geleden, was ik intern begeleider. Maar mijn taken werden steeds meer door de leerkrachten zelf ingevuld, zodat mijn taak veranderde. Dit jaar sta ik met veel plezier drie dagen als co-teacher in een bovenbouw meerleerjarenklas.”

33 Praktijk: Praten met ouders
Hoe praat je als professional met ouders? Communiceren met ouders over hun kinderen is niet altijd eenvoudig. Het helpt je om je bewust te worden van het communicatief proces dat zich in gesprekken afspeelt. Aan de hand van herkenbare voorbeelden illustreert dit artikel hoe je iedereen een stem kunt geven.

37 Checklist 2

38 TIBtools nieuw

39 Wat je in 2015 echt moet doen

40 Van de werkvloer

41 Digitaal

42 Achtergrond: Leren zichtbaar maken

45 Agenda