TIB, Tijdschrift Intern Begeleiders — Jrg. 8 (maart 2018) nr. 2

04 Nieuws gemist

06 Praktijk: Samen op school in de praktijk
Onderwijs en jeugdhulp zijn twee verschillende werelden met eigen regels, financiering, einddoelen en professionele activiteiten. Maar ze gaan allebei over het veilig doen opgroeien van kinderen. En daarmee ligt samenwerking voor de hand. De IB’er speelt een verbindende rol bij het ondersteuningstraject.

11 Checklist 1 

12 Interview: ”Je moet flink in elkaar investeren en eerst elkaars taal leren spreken”
Op SBO De Watertuin werken school en jeugdhulpverlening samen onder één dak. Het grote voordeel is dat dezelfde hulpverleners zowel de groepstrainingen geven als begeleiding en behandeling van leerlingen verzorgen. Het streven is de lijntjes tussen de hulpverleners en leerkrachten steeds korter te maken.

16 Column

17 IB-Innovatief: Blockchain: handig in de toekomst?

20 Media

22 Onderwijs is werelds

24 Media 

27 TIB tips

29 Wet & regelgeving 2018

30 Ontwikkeling: Samen staan we sterk!

33 Van de werkvloer

34 Praktijk: De rol van de IB’er bij zieke leerlingen
Soms komt een (chronisch, lichamelijk) zieke leerling een periode niet of nauwelijks naar school. Hoe zorg je ervoor dat hij in verbinding blijft met school? Wat zijn als school hierin je rechten en plichten? En welke rol speel je als IB’er?

37 Checklist 2

38 Achtergrond: Preventie en curatie van cyberpesten

42 Verwacht