TIB, Tijdschrift intern begeleiders — Jrg. 7 (maart 2017) nr. 2

04 Nieuws gemist

06 Praktijk: De IB’er in de inclusieve school
Nederland heeft op 14 juli 2016 het VN-verdrag over de rechten van personen met een beperking geratificeerd. Een van de en verplichtingen die hieruit voortvloeit, is de ontwikkeling van een inclusief onderwijssysteem op alle niveaus. Die stelt vooral IB’ers voor nieuwe uitdagingen.

11 Checklist 1

12 Interview: “Ons passend onderwijs gaat meestal goed en soms zijn er grenzen”
“Hoe zorgen we ervoor dat er voor elk kind kansen liggen op onze school? Die vraag stellen is makkelijker dan hem beantwoorden in de praktijk. Want daarvoor heb je extra handen, veel energie en geduld, en een goede relatie met de collega’s, de leerling zelf en ouders nodig.”

15 Column

17 IB-innovatief: Programmeren heeft de toekomst

20 Media

22 Onderwijs is werelds

24 Media

27 TIB tips

29 Ontwikkelingen: Gekke kinderen zijn anders gewoon
Leerlingen worden momenteel meer dan ooit ingeschaald volgens een gestandaardiseerde norm van hoe onderwijs eruit moet zien. Het effect is dat kinderen die ervaren niet oké gevonden te worden, vaak ook niet oké gaan doen. ‘Gekke’ kinderen zijn niet gek maar anders gewoon.

32 Van de werkvloer

33 Praktijk: Tussentijds instromen in groep 3

36 Wet & regelgeving 2017

37 Achtergrond: Het onmogelijke mogelijk maken

40 Checklist 2

41 Dit mag je niet missen