TIB, Tijdschrift Intern Begeleiders — Jrg. 10 (november 2020) nr. 5

06 Praktijk: Wat is goed onderwijs?
In de afgelopen decennia is de discussie over de kwaliteit van onderwijs deels gedomineerd door de vraag: wat is de meest effectieve manier om bepaalde opbrengsten bij leerlingen te realiseren? Volgens Gert Biesta is daarbij verondersteld dat leraren zich maar te schikken hebben naar evidence, en niet op hun eigen wijsheid en ervaring zouden mogen/kunnen koersen.

12 Interview “Wij doen er alles aan om de leraar goed te laten onderwijzen”
“Of onze leerlingen heel makkelijk leren of juist extra ondersteuning nodig hebben, wij stimuleren hen boven zichzelf uit te stijgen en grenzen te verleggen. Waar ze fouten durven maken en ook durven excelleren”, vertelt IB’er Hugo Rijken van de Alan Turingschool in Amsterdam.

28 Ontwikkeling: Het nieuwe onderwijsresultatenmodel
Vanaf dit schooljaar neemt de inspectie de behaalde referentieniveaus op de eindtoets als uitgangspunt. Hierbij wordt de schoolweging gebruikt om rekening te houden met de leerlingpopulatie. Als IB’er is het belangrijk om te weten hoe dit nieuwe model in elkaar steekt om vervolgens goede analyses te kunnen maken en je school verder op weg te helpen naar de schooldoelen.

En verder:

04 Nieuws gemist
11 Checklist
17 TB-innovatief: Samen sterker! De kracht van groepsarrangement Atlasklas
20 Media
22 Onderwijs is werelds
27 Column
34 Wet & regelgeving 2020
33 Ontwikkeling: Passend onderwijs: Anders handelen vereist Anders denken
36 Van de werkvloer
37 TIBtips
39 
Achtergrond: Zorgboerderijen en passend onderwijs
41 
Kennisrotonde
42 
Verwacht