Talent — Jrg. 9 (januari 2007) Nr. 1

Thema: GOOD PRACTICE

4 Succes stories
Redactioneel
Paulien Bakker

4 UIT HET NIEUWS
b
erichten over hoogbegaafdheid en onderwijs.
– Radicale vernieuwing treft vroeg einde
– Communicatiekloof
– Slimme Amerikanen
– Dikke babykoppen
– Tekentalent gezocht
– Rectificatie

6 Een hoogbegaafd kind opvoeden: tien valkuilen om omheen te lopen
Thema/THUIS
Paulien Bakker
‘Best practices’ voor het opvoeden van uw hoogbegaafde kind zijn er niet, wel talloze valkuilen. Talent vroeg drie deskundigen in welke valkuilen de ouders die zij zien meestal zijn gestapt. Lees en leer.

9 Met een vol hoofd kun je niet slapen / Hoogbegaafde kinderen en hun uit-knop
THUIS
Carla Desain
Hoogbegaafde kinderen hebben vaak maar weinig slaap nodig. Zo staat het in allerlei lijstjes over hoe je hoogbegaafdheid kunt herkennen bij je kind. Maar soms zie je als ouder dat je kind slaap tekort komt door problemen met inslapen. Waar komen die slaapproblemen vandaan en wat kun je ertegen doen?

11 Dat heb ik gelezen!
COLUMN
Jelle Aalbers

12 Veertienjarige gymnasiaste aan het woord / opvoedadviezen van Karen
THEMA/THUIS
Karen Moor
Karen Moor (14) ging op haar tiende naar het gymnasium. Ze volgt momenteel het vijfde jaar, met het profiel Natuur & Gezondheid. Naar aanleiding van dingen die ze meemaakt, geeft ze u adviezen over het ‘opvoeden’ van hoogbegaafden, thuis en op school.

14 De kwestie: Hoe ga ik om met mijn hoogbegaafde puber?
VRAAGBAAK
Lezersvragen

16 Een notenkraker?
WERKPLAATS
Maaike Konings
Verrijkende leerstof

17 Juan y Rosa

LEERMIDDELEN

Nora Steenbergen
Recensie lesmateriaal

18 Variaties op een thema / Hoe organiseer je verrijking?
THEMA/SCHOOL/BO
Dolf Janson
Verrijking bieden raakt in, zo lijkt het. Dat de ene manier van verrijking organiseren de andere niet is moge duidelijk zijn. Aan de hand van een aantal ‘doorkijkjes’ komen hier verschillende variaties op het thema ‘verrijking organiseren’, met hun voor- en nadelen, aan bod.

21 Het doorzetten verleerd
LEERKRACHT IN BEELD
Priscilla Keeman
Ervaringsverhalen van leerkrachten

22 Leren leren in het vooruitwerklab / Houd heel dat ei

THEMA/SCHOOL/VO

Marrigje de Bok
Kinderen leren met vallen en opstaan. Ze leren van hun fouten en van hun overwinningen als iets wat onbereikbaar leek ineens wel lukt. Veel hoogbegaafde kinderen missen deze ervaring omdat ze zoveel vanzelf kunnen. In het vooruitwerklab krijgen ze de kans om deze ervaring op te doen.

24 Kritische leerlingen: perfecte medeonderzoekers
COLUMN
Jaqueline van Swet

25 Checklist hoogbegaafdenwijzer / Doe-het-zelf-pakket beleid voor hoogbegaafde leerlingen
SCHOOL/BO
Dolf Janson
Basisscholen willen in toenemende mate hun inspanningen voor hoogbegaafde leerlingen vastleggen in schoolbrede afspraken. Voor hen is er nu een gratis’ checklist beschikbaar, waarmee zij alle aspecten van hun beleid kunnen nalopen op eenduidigheid en compleetheid.

27 Interview met hersenonderzoeker Philip Shaw: “Hersenen van hoogbegaafden rijpen vier jaar langer”
ACHTERGROND
Jan te Nijenhuis
Hersenen zijn energieslurpers: ze bepalen minimaal een kwart van het energieverbruik van het lichaam. Het is al lang bekend dat de hersenen van hoogbegaafden gemiddeld groter zijn, maar tot voor kort was het een raadsel hoe hersenen van hoogbegaafde kinderen zich ontwikkelden. In een publicatie in Nature onthult de hersenonderzoeker Philip Shaw het geheim van superslimme kinderen: de buitenste laag van hun hersenen – de hersenschors – rijpt langer.

29 Onderpresteren
COLUMN
Vittorio Busato

30 Nieuwe intelligentietest extra uitdaging voor hoogbegaafden: vloeiende intelligentie

ACHTERGROND

Yvonne Neven

Welke eigenschappen en vaardigheden behoren allemaal tot het begrip intelligentie? Die vraag houdt wetenschappers nog volop bezig. Talent bespreekt een benadering van de werkelijkheid, het model van Horn en Cattell, en kijkt naar de intelligentietest die op dit model is gebaseerd.

32 Op zoek naar het geheim van de uitblinker / vernieuwing als basisbehoefte
ACHTERGROND
Vittorio Busato
Hun talent staat niet (meer) ter discussie, hun prestaties spreken voor zich. Wat hebben – bewezen – talenten op terreinen als muziek, wetenschap, (kook)kunst, sport en ondernemen met elkaar gemeen? Op zoek naar het geheim van de uitblinker; driesterrenkok Sergio Herman is de zesde in deze reeks.

35 Bestaat Xi wel?
ACHTER HET NIEUWS
Marrigje de Bok
Kuipers en Van Kempen werken sinds vijf jaar met het begrip Xi voor bijzonder intelligente volwassenen. Xi staat voor eXtra intelligentie en mensen die extra intelligent zijn, hebben volgens hen karakteristieke eigenschappen. Hoe verhouden de begrippen Xi en hoogbegaafdheid zich tot elkaar?

36 Ingezonden brief

37 Agenda

38 Achterpagina
Achtergrondverwijzingen