Talent — Jrg. 8 (september 2006) Nr. 5

Thema: THUISONDERWIJS

4 Walhalla
Redactioneel
Paulien Bakker

4 UIT HET NIEUWS
b
erichten over hoogbegaafdheid en onderwijs.
– Hoogbegaafde minderheden blijven achter
– Hoogbegaafdheid en werk
– Extreme ouders
– Big Brains
– Nog meer Australi‘
– Hoogvliegers
– Ingezonden brief

6 De balans opmakend van jaren thuisonderwijs: zo vader zo kind?
Thema
Frenk van Harreveld
Frenk van Harreveld is nooit naar school geweest. Zijn ouders, en dan vooral zijn vader, kozen ervoor hem zelf te onderwijzen. En met succes, want van Harreveld is als universitair docent sociale psychologie aan de Universiteit van Amsterdam bepaald niet slecht terecht gekomen. Binnenkort wordt hij zelf vader. Talent vroeg hem een brief aan zijn nog ongeboren kind te schrijven, over de vraag of hij zelf eveneens thuis gaat onderwijzen.

9 Meer vrijheid voor scholen bij het schoolexamen
ACHTER HET NIEUWS
Anthon Keuchenius
De invoering van de nieuwe Tweede fase in 2007 biedt scholen meer vrijheid bij de inrichting van het schoolexamen. Een mooie kans voor scholen om zicht te profileren of te veel risico voor devaluatie van het examen?

10 Als ik mocht kiezen, koos ik voor thuisonderwijs
THEMA
Yvonne Neven-Post
Thuisonderwijs, of toch maar naar een school? Wat zegt een hoogbegaafd kind er zelf van? Talent sprak met een ‘ervaringsdeskundige’.

12 Eigenlijk hadden we geen keus
THEMA
Yvonne Neven- Post
De stap naar het thuisonderwijs. Het verhaal van een moeder van een achttienjarige, hoogbegaafde zoon.

13 Teller
COLUMN
Jelle Aalbers

14 Vastgelopen kinderen / dan maar van school?
THEMA
Eleonoor van Gerven
Als het structureel niet goed gaat met je kind op school, als je kind dagelijks ziek is van school dan lijkt thuisonderwijs een goede oplossing. Dat gaat dus niet zomaar. Alle kinderen vanaf vijf jaar moeten naar school, enkele uitzonderingen daargelaten. Een hoogbegaafd kind dat vastgelopen is op school is bijna nooit zo’n uitzondering.

19 Ons ene kind is hoogbegaafd, ons andere niet
THUIS
Carla Desain
Alle kinderen zijn verschillend, in alle gezinnen met meer dan ŽŽn kind moet geschipperd worden om ieder kind tot zijn recht te laten komen. Maar bij gezinnen waarin het ene kind superslim is en het andere normaal begaafd, zijn de verschillen groter en de kantjes wat scherper. Hoe ga je daarmee om?

22 De kwestie: Een groep overslaan?
VRAAGBAAK
Lezersvraag

24 Kaleidoscope

LEERMIDDELEN

Anneke Noteboom
en Nora Steenbergen (SLO)
Recensie lesmateriaal

25 In de knoop?
WERKPLAATS
Maaike Konings
Verrijkende leerstof

26 Filosoferen met hoogbegaafde kinderen: verrijkend voor kinderen Žn leerkrachten!
Rudolf P. Kampers
Kinderen beschikken van nature over een onderzoekende en verwonderde houding. Een wijsgerige houding dus, waarmee ze op hun eigen wijze grip op zichzelf en hun omgeving krijgen. Filosoferen met kinderen is daarom een goede manier om met name hoogbegaafde kinderen verrijkend lesmateriaal te bieden.

30 Online verrijken op de Virtual School for the Gifted / leerlingen uitdagen hun talenten te benutten
THEMA
Anthon Keuchenius
De Australische ‘Virtual School for the Gifted’ biedt begaafden een keur aan onlinecursussen, tegen een bescheiden bedrag en met een-op-eenbegeleiding. Er zijn plannen voor een Europese vestiging, ook virtueel.

32 Vreemde ogen
COLUMN
Jaqueline van Swet

33 Ideaal is als ouders en kinderen elkaar aanvullen
LEERKRACHT IN BEELD
Priscilla Keeman
Ervaringsverhalen van leerkrachten

34 Op zoek naar het geheim van de uitblinker / de onrust te lijf
THEMA
Frenk van Harreveld & Vittorio Busato
Hun talent staat (niet) meer ter discussie, hun prestaties spreken voor zich. Wat hebben – bewezen – talenten in domeinen als muziek, wetenschap, kunst, sport en ondernemen met elkaar gemeen? In deze serie gaan we op zoek naar het geheim van de uitblinker. Dit keer ontwerpster Marlies Dekkers

36 Studentenselectie
COLUMN
Vittorio Busato

37 Relativerend perspectief
VENSTER

Agnes Burger-Veltmeijer

Bespiegelingen over (hoog)begaafdheid

38
Achterpagina
Achtergrondverwijzingen