Talent — Jrg. 8 (november 2006) Nr. 6

Thema: HERSENEN

4 Geen vragen
Redactioneel
Paulien Bakker

4 UIT HET NIEUWS
b
erichten over hoogbegaafdheid en onderwijs.
– Slimmer door muziek en lekker slapen
– Voorbij Mensa
– Digitale SVL
– Knappe mannen en dikke koppen
– Uitverkoren
– Dolfijnen zijn lief maar dom
– You are what you eat

6 Use it or lose it? Motivatie is alles
Thema
Anthon Keuchenius
Nintendo claimt dat je met het spel Brain Training je geheugen kunt revitaliseren, maar is dat ook echt zo? Een neuropsycholoog over het nut van het spel. ‘Dit soort dingen werkt niet echt als een training. Je bereikt meer op het psychische vlak’.

8 Fitnessen met je hersenen / neurofeedback
THEMA / THUIS
Yvonne Neven
Neurofeedback praktijken schieten als paddestoelen uit de grond. Neurofeedback training moet een veelbelovende therapievorm zijn voor zeer veel typen klachten. Maar, de therapie is niet alleen klantgericht. Neurofeedback training richt zich ook op het leren pieken.

10 Zwevende kiezer
COLUMN
Jelle Aalbers

11 Hoogbegaafd nou Žn, het werkboek / gebruiksaanwijzing voor uw kind
THUIS
Wendy Lammers van Toorenburg
Na het verschijnen van het boek ‘Hoogbegaafd, nou Žn?’ werd Wendy Lammers van Toorenburg bedolven onder de reacties. Meest gestelde vraag: of er ook een werkboek kwam? Ze ging aan de slag. Deze maand verschijnt het werkboek, in Talent een voorpublicatie.

14 Vlaams congres over hoogbegaafdheid: zes boterhammen leerhonger
THUIS
Vittorio Busato en Paulien Bakker
Half oktober organiseerde de Vlaamse oudervereniging Bekina het congres ‘Hoogbegaafdheid een evidentie?’. Het congres trok een dikke vierhonderd belangstellenden.

14 In Belgi‘ wordt meer gehamerd op leren
THUIS
Priscilla van Britsom
In Nederland staat ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’ hoog in het vaandel. Een kind moet kunnen peuteren. De nu in Nederland wonende Belgische Sophie Benoy is het daar niet mee eens.

16 Waar blijven de academici?
ACHTER HET NIEUWS
Marrigje de Bok
Academici verlaten de klas en dat is geen goede ontwikkeling. Hoe komt het en wat moet er gebeuren om deze tendens te keren? Gewoon beter betalen of gaat het daar niet om? Twee kenners laten er hun licht op schijnen.

17 Over koetjes en kalfjes…
WERKPLAATS
Maaike Konings
Verrijkende leerstof

18 De kwestie: Hulp nodig bij klas overslaan?
VRAAGBAAK
Lezersvragen

20 Nieuw landelijk netwerk van gespecialiseerde scholen / het profiel van de begaafdheidsprofielschool
VO / SCHOOL
Anthon Keuchenius
Zes scholen voor voortgezet onderwijs dragen sinds dit najaar officieel het certificaat begaafdheidsprofielschool. Wat onderscheidt hen van de gewone scholen en hoe duurzaam is dat profiel eigenlijk?

23 Ouders voelden zich machteloos
LEERKRACHT IN BEELD
Priscilla van Britsom
Ervaringsverhalen van leerkrachten

24 Uitdaging in het voortgezet onderwijs / stuurman op de kennisoceaan
VO / SCHOOL
Jelle Aalbers
Voor mij zit het er inmiddels op: zes jaar middelbare school liggen achter mij na een succesvol afgelegd examen. Zes jaar lang heb ik op het Gymnasium Apeldoorn in de oceaan van kennis mogen dobberen, maar ook veel meer dan dat. Ik kon meedoen aan allerlei extra projecten, vaak georganiseerd rondom meerbegaafdheid, die het plezier en de leerzaamheid van mijn schooltijd flink hebben vergroot. Maar wat is me het meest bijgebleven, wat heeft me het meest uitgedaagd?

26 Lekker boven het maaiveld
COLUMN
Jaqueline van Swet

27 Vliegende papa’s
LEERMIDDELEN

Anneke Noteboom
en Nora Steenbergen (SLO)
Recensie lesmateriaal

28 Begaafde leerlingen bij de les houden / leuk is anders
BO / SCHOOL
Dolf Janson
Zodra het aanbod voor de betere leerlingen ter sprake komt duikt onvermijdelijk het woord ‘leuk’ op. Als reactie op het meestal even clichŽmatig als ‘saai’ omschreven onderwijs, moet het alternatief vooral leuk zijn, zo lijkt het. In dit artikel bekijken we de achtergrond van deze behoefte aan leuke dingen en gaan we na wat voor die betere leerlingen wel op zijn plaats zou zijn.

31 In memoriam A.D. de Groot (1914-2006)
ACHTERGROND
Vittorio Busato
Op 14 augustus 2006 is Adriaan de Groot overleden. De Groot heeft de Nederlandse psychologie diepgaand be•nvloed. Zijn dissertatie over het denken van schaakmeesters geldt als klassieker in de psychologie. Het is bovendien een onderzoek dat essentieel is gebleken bij het bestuderen van begaafdheid in het algemeen.

33 Een eigen geurlijn
COLUMN
Vittorio Busato

34 Op zoek naar het geheim van de uitblinker / geluk, passie en goede leermeesters
ACHTERGROND
Vittorio Busato & Frenk van Harreveld
Hun talent staat niet (meer) ter discussie, hun prestaties spreken voor zich. Wat hebben – bewezen- talenten in domeinen als muziek, wetenschap, kunst, sport en ondernemen met elkaar gemeen? Op zoek naar het geheim van de uitblinker; letterkundige Frits van Oostrom is de vijfde in deze reeks.

37 Principieel afscheid
VENSTER

Agnes Burger-Veltmeijer

Bespiegelingen over (hoog)begaafdheid

38
Achterpagina
Achtergrondverwijzingen