Talent — Jrg. 8 (juli 2006) Nr. 4

Thema: GAMES

4 Hoe?
Redactioneel
Paulien Bakker

4 UIT HET NIEUWS
b
erichten over hoogbegaafdheid en onderwijs.
– Cyberschool voor hoogbegaafden van start
– Duitsers slimst van Europa
– Begaafden kwetsbaarder bij pesten
– Dikke koppen
– Wonderkinderen zeldzaam
– Begaafd in Belgi‘

6 De wereld van gaming in drie perspectieven
Thema
De Homo gaming. Hoe kijken makers, spelers en geleerden aan tegen games? Hoogleraar informatica Mark Overmars: ‘Leren en het spelen van interactieve games ligt dicht bij elkaar.’ Een drieluik:
– Homo gaming door Vittorio Busato
– Games als escapisme door Priscilla Keeman
– Rollende algoritmes
door Anthon Keuchenius

11 Scoren
COLUMN
Jelle Aalbers

12 Games-test: Wel geinig
Anthon Keuchenius
Welke games zijn er nu eigenlijk geschikt voor hoogbegaafde, jonge spelers? Talent vroeg het hen zelf. Een team van jonge recensenten testte vier games uit.

14 Zo doe ik dat dus

Carla Desain

Freelance-journaliste Carla Desain interviewde haar hoogbegaafde zoontje Thijs (9) naar aanleiding van het boek ‘Hoogbegaafd, nou n?’. ‘Ik vind het wel fijn om te weten, anders had ik niet begrepen waarom ik in de klas sommige dingen niet hoef te doen.’

17 Sudoku’s !
WERKPLAATS
Maaike Konings

18 Ik heb alle opvoedboeken gelezen
OUDER IN BEELD
Priscilla Keeman
Ervaringsverhalen van ouders.

19 Zijn games zinvol?

ACHTER HET NIEUWS

Anthon Keuchenius
Reacties op nieuws rondom (hoog)begaafden

20 De kwestie: Mijn kinderen willen autonomie
VRAAGBAAK
Lezersvraag

22 Niet langer machteloos
Quinta Kruijt
Het psychologisch adviesbureau van Quinta Kruijt ontwikkelde een ZKM-motivatieonderzoek (ZKM: ZelfKennisMethode) om onderpresteerders te begeleiden. Het verhaal van Mark (15).

25 Hobby of beleid?
COLUMN
Jaqueline van Swet

26 Verliefde jongens
Inge Korstanje-Aveskamp
In het buitenschoolse verrijkingsklasje van Inge Korstanje komen sinds kort ook wat meer meiden. Dat verandert de zaak.

28 ‘Ik hou van uitdagingen’
Paulien Bakker
Trajectonderwijs Op Maat (TOM) voor hoogbegaafde leerlingen. Het Theresialyceum in Tilburg ontwikkelde een aparte leerroute voor hoogbegaafde kinderen. Talent sprak met negen TOM-mers. ‘Ik leer het meest van dingen zelf ondernemen.’

31 Da Vinci Code

LEERMIDDELEN

Anneke Noteboom
en Nora Steenbergen (SLO)
Recensie lesmateriaal

32 Game-ABC voor Nitwits

THEMA
Anthon Keuchenius
Talent-redacteur Anthon Keuchenius verdiepte zich in het Game-ABC en zette de belangrijkste termen op een rijtje.

33 ‘Toptalent’
COLUMN
Vittorio Busato

34 Uitblinkers: Durf je te laten verwonderen
Vittorio Busato & Frenk van Harreveld
Jazzpianist Michiel Borstlap is enorm gedreven om het maximale uit zichzelf te halen. ‘Ik ben pas tevreden als ik win van mezelf.’

37 Gejaagd door de wind
VENSTER
Agnes Burger-Veltmeijer

Bespiegelingen over (hoog)begaafdheid

38
Achterpagina
Achtergrondverwijzingen