Talent — Jrg. 8 (januari 2006) Nr. 1

Thema: (HOOG)BEGAAFDHEID EN THERAPIE

4 Advies
Redactioneel
Paulien Bakker

7 Hoogbegaafdheid en in de knoop
Thema
Paulien Bakker
Wanneer kies je als ouder van een hoogbegaafd kind voor psychotherapie?

8 ‘Niet denken maar voelen’
Thema
Hennie Ribbens
Spreek een hoogbegaafd kind met emotionele problemen niet op zijn intelligente ik aan. Daar is het veel te slim voor. Met creatieve therapie kun je direct het gevoel aanspreken.

11 Kunstmatige intelligentie
COLUMN
Jelle Aalbers
‘In een laatste poging mijn spreekbeurt te redden, kijk ik achter de laptop die aan de beamer vastzit. Een klein, donker kabeltje is —f op eigen initiatief uit zijn stekkergat gekropen, of aan mijn aandacht ontsnapt.’

12 Vandaag ben je nog mijn vriendje
Thema
Alja de Bruin-de Boer
Hoogbegaafde kinderen hebben soms te hoge verwachtingen van vriendschappen. Alja de Bruin-de Boer zette speciaal voor deze groep een sociale vaardigheidstraining op.

14 Gewoon is gek genoeg
Hennie Ribbens
‘Ik voel soms druk om mijn kind kunstjes te laten vertonen.’ Het taboe op hoogbegaafdheid is nog niet doorbroken.

17 ‘Ik had eerder moeten ingrijpen’
Ouder in beeld
Anthon Keuchenius
Ouders in beeld. Talent laat ieder nummer ouders aan het woord over een opvoeddilemma. Deze keer: thuisonderwijs.

18 VRAAGBAAK
In de rubriek vraagbaak geven deskundigen antwoord op vragen van ouders en docenten.

20 Van stoommachine tot…
werkplaats
Verrijkende leerstof voor uw kind.

21 Verder kijken dan je neus lang is
Eleonoor van Greven
Interview met Yarona van der Horst, directeur van een school voor hoogbegaafde kinderen in Isra‘l.

23 De gemiddelde leerkracht
column
Jacqueline van Swegt
‘Ouders begrijpen hoe lastig hun kind het de leerkracht kan maken. Dat overkomt hen thuis ook.’

24 Meester Foppe
Jan Kuiper
Jan Kuiper signaleert dat hoogbegaafdheid steeds meer aandacht krijgt in het onderwijs. Hoe kun je als leerkracht een goede coach zijn?

26 Sociaal-emotioneel onderzoek: wanneer en hoe?
Yvonne Neven-Post
Yvonne Neven-Post brengt de belangrijkste tests in kaart en onderzoekt wanneer het inzetten van sociaal-emotioneel onderzoek zinvol is.

28 Krijgen ze dat op de pabo?
Dolf Janson
Hoogbegaafdheid in de opleiding tot leraar basisonderwijs: hoeveel aandacht is ervoor? En wat leert de nieuwe generatie studenten eigenlijk hierover?

31 Rekentijger
Leermiddelen
Eleonoor van Greven
Eleonoor van Greven onderzoekt iedere keer de bruikbaarheid van nieuwe leermiddelen.

32 Hoogbegaafde dyslectici. Zijn ze te signaleren?
Pascal Groen en Mirjam Kaskens
Onderzoekers Pascal Groen en Mirjam Kaskens ontdekten dat hoogbegaafde dyslectici meestal pas op de middelbare school worden gediagnostiseerd. Hoe zijn ze tijdig te signaleren?

34 Hersengebied voor hoogbegaafdheid
Jan te Nijenhuis
De Koreaanse wetenschapper Kunho Lee vergeleek de hersenactiviteit van normaal en hoogbegaafde leerlingen.

37 Aanleg of omgeving?
column
Vittorio Bussato
‘Zoals bekend maakt ruimtelijk inzicht een belangrijk deel uit van iemands score op een intelligentietest. ‘

38 IQ en seksisme
venster
Agnes Burger-Veltmeijer
Agnes Burger-Veltmeijer geeft haar blik op de wereld. Deze keer: het verband tussen IQ en sekse.

RUBRIEKEN:

4 In het nieuws
Berichten over hoogbegaafheid en onderwijs.
6
achter het nieuws
Reacties op nieuws rondom opvoeding en onderwijs (hoog)begaafden.